Antena 3 CNN Actualitate Acte necesare pentru înmatriculare în 2023. Model de cerere şi ce trebuie să conţină dosarul

Acte necesare pentru înmatriculare în 2023. Model de cerere şi ce trebuie să conţină dosarul

Georgiana Adam
3 minute de citit Publicat la 16:00 10 Ian 2023 Modificat la 16:00 10 Ian 2023

Potrivit legii, şoferii români trebuie să depună dosarul pentru înmatriculare auto în termen de 30 de zile de la achiziţionarea maşinii, fie că vorbim de o maşină nouă sau una second-hand.

Dosarele de înmatriculare auto se depun la sediile DRPCIV din fiecare judeţ al ţării, instituţiile fiind subordonate Prefecturilor.

Procesul de înmatriculare în 2023 este unul destul de simplu, iar românii trebuie să completeze o serie de documente, dar şi să plătească taxele aferente înmatriculării.

Totodată, actele necesare pentru înmatriculare diferă în cazul maşinilor noi, ale celor second-hand şi ale celor aduse din străinătate.

Taxe de înmatriculare în 2023 şi lista unităţilor şi conturilor unde pot fi plătite

- certificatul de înmatriculare - 49 de lei;

- plăcuţe de înmatriculare - 40 de lei;

- număr preferenţial - 90 de lei;

- asigurare RCA - 300 de lei (suma diferă în funcţie de perioadă, şofer, capacitate cilindrică, etc.).

Lista unităţilor şi conturilor unde pot fi plătite taxele de înmatriculare

Acte necesare pentru înmatriculare în 2023

Pentru a înmatricula un autoturism second hand cumpărat din România, şoferii români au nevoie de următoarele acte:

1. Cererea solicitantului;

2. Certificat de atestare fiscală emis de organul fiscal competent teritorial, în cazul schimbării: a) domiciliului; b) sediului; c) reședinței în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate.

3. Certificatul de înmatriculare în original;

4. Plăcuțele cu numărul de înmatriculare și dovada de plată a contravalorii celor noi și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

5) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

6) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;

7) Actul de identitate al solicitantului, în original.

În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora; Delegaţie;

8) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul.

În cazul în care autovehiculul a fost cumpărat second hand dintr-o țară membră UE, românii au nevoie de următoarele acte:

1. Cererea solicitantului;

2. Dovada înregistrării în evidențele organului fiscal al autorității publice locale în a cărui rază de competență proprietarul (sau utilizatorul în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing financiar) își are domiciliul, sediul ori reședința în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate;

Aceasta constă în înscrierea numărului de înregistrare în Registrul de evidenţă a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării, pe actul de înstrăinare-dobândire;

În cazul înmatriculării temporare a vehiculelor ce urmează a fi înmatriculate în alt stat nu este necesară depunerea dovezii înregistrării în evidențele organului fiscal al autorității publice locale;

3. Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare - 49 lei;

4. Actul de identitate al solicitantului, în original;

În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora;

5.  Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul vehiculului;

6.  Asigurare RCA încheiată pe numele proprietarului;

7.  Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului în forma prevăzută de lege la data dobândirii dreptului de proprietate, în original şi în copie înregistrat în Registrul de evidență a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării în România, instituit la nivelul organului fiscal local;

8. Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF

9. Cartea de identitate a vehiculului, în original şi copie;

10. Certificatul de autenticitate al vehiculului eliberat de Registrul Auto Român;

11. Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi plăcuţele străine cu numărul de înmatriculare;

12. Plăcuţele cu numărul de înmatriculare a cărui combinație a fost păstrată anterior de către solicitant, în măsura în care acesta intenționează atribuirea combinației păstrate, cu ocazia înmatriculării.

13. Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice (ITP), în termenul de valabilitate a acesteia;

14.  Dovada plăţii contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare (cu excepţia cazului în care acesta solicită atribuirea unei combinații a numărului de înmatriculare păstrate anterior).

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole