Antena 3 CNN Economic 30% dintre firmele româneşti de transport marfă nu vor supravieţui crizei coronavirus

30% dintre firmele româneşti de transport marfă nu vor supravieţui crizei coronavirus

2 minute de citit Publicat la 22:01 29 Apr 2020 Modificat la 22:01 29 Apr 2020

Transport rutier internaţional de marfă este puternic afectat nu doar de pandemia coronavirusului, ci și de adoptarea Pachetului de Mobilitate care va avea consecințe masive asupra majorităţii companiilor româneşti.

„UNTRR este revoltată de faptul că Pachetul Mobilitate 1 avansează accelerat urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politică a Statelor Vestice ale Alianţei Rutiere, în ciuda crizei fără precedent cu care se confruntă transporturile rutiere din UE în plină pandemie COVID-19. Deşi recunoaştem necesitatea modernizării şi aplicării armonizate a normelor sociale în domeniul transportului rutier din Uniunea Europeană (UE), am dori să semnalăm faptul că actualul acord privind Pachetul Mobilitate (...) contrazice obiectivul urmărit de CE în 2017 - de a ajuta sectorul să rămână competitiv într-o tranziţie sociala corecta către energie curată şi digitalizare”, precizează transportatorii într-un comunicat.

Din cele 60.000 de camioane româneşti aflate astăzi în UE, vor mai rămâne să opereze doar 10.000.

"Pe baza sondajelor şi consultărilor realizate de UNTRR în ultima perioadă, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al prevederilor Pachetului Mobilitate 1. Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în forma actuală aprobată deja de Consiliul UE, afectează profund companiile de transport rutier din România, distorsionând piaţa europeană de transport rutier în mod real şi ignorând aspectele de mediu, toate acestea cu o seninătate absolută - deghizate sub abordarea socială.", se menționează în comunicatul asociației transportatorilor.

Comitetul de Transport şi Turism al Parlamentului European (TRAN) a avut o reuniune extraordinară pe 28 aprilie 2020, în care au fost prezentate şi dezbătute recomandările raportorilor TRAN pentru a doua lectură a celor 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1: lege specială privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier, revizuirea regulilor privind timpii de conducere şi de odihnă şi tahograf inteligent, modificarea regulilor de acces la piaţa şi la profesie.

Eurodeputaţii din România, Polonia, Bulgaria şi Malta s-au exprimat împotriva Pachetului Mobilitate 1.

Principala prevedere a Pachetului de Mobilitate1 este legată de întoarcerea camionului în țara de origine la un interval de opt săptămâni, nu la patru săptămâni cum era prevăzut în forma inițială.

În privința cabotajului, noua legislație permite efectuarea a trei operațiuni în 7 zile, urmate de o perioadă de 4 zile (o reducere, de la 5 zile în propunerea inițială) în care camionul este obligat să rămână în țara în care este înregistrat înainte de a efectua alte operațiuni de cabotaj.

Noul acord vine cu o mai mare flexibilitate în ceea ce privește timpii de odihnă, însă repausul săptămânal în cabină rămâne interzis pe teritoriul UE.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole