Optsprezece spectatori de la opera de stat din Stuttgart au avut nevoie de tratament medical pentru greață severă în weekend, după ce au vizionat un spectacol care a inclus piercing în direct, act sexual nesimulat și cantități mari de sânge fals și real, scrie The Guardian
„Sâmbătă am avut opt, iar duminică am avut 10 persoane care au avut nevoie de îngrijiri”, a spus purtătorul de cuvânt al operei, Sebastian Ebling, despre cele două spectacole din Sancta, o lucrare a coregrafului austriac Florentina Holzinger. Un medic a fost chemat pentru tratament în trei cazuri, a adăugat el.
Holzinger, în vârstă de 38 de ani, este cunoscută pentru spectacolele libere. Distribuția exclusiv feminină joacă de obicei parțial sau complet goală, iar spectacolele anterioare au inclus înghițirea sabiei live, tatuaj, masturbare și picturi cu sânge și excremente proaspete.
„Pentru mine, o tehnică bună în dans nu este doar un tendu perfect, ci și cineva care poate urina la comandă”, a spus Holzinger pentru The Guardian într-un interviu la începutul acestui an.
Sancta, piesa de debut a lui Holzinger în operă, a avut premiera la teatrul de stat Mecklenburg din Schwerin în mai și se bazează pe opera expresionistă a lui Paul Hindemith din anii 1920, Sancta Susanna, care are propria istorie de controverse.
Opera originală a lui Hindemith spune povestea unei tinere călugărițe care, stârnită de o poveste spusă de una dintre femeile mai în vârstă ale mănăstirii, pășește pe altar goală și smulge pânza de pe trunchiul lui Hristos. O întâlnire cu un păianjen mare o face să se pocăiască de acțiunea ei și să roage celelalte călugărițe să o zidească de vie.
Inițial, a fost menit să aibă premiera la opera de stat din Stuttgart în 1921, dar nu a fost pus pe scenă decât în 1922, după proteste.
Versiunea care i-a neliniștit pe membrii publicului de la Stuttgart anul acesta a înlocuit spectacolul muzical original cu călugărițe goale, cu un mai multe femei goale răstignite.
După ce Holzinger a adus opera Sancta în Viena natală, în iunie, episcopii din Salzburg și Innsbruck au criticat-o ca fiind o „caricatură lipsită de respect a sfintei liturghii”.
Artista austriacă a sugerat anterior că opera ei nu a fost concepută să batjocorească biserica, ci mai degrabă să exploreze paralele între instituția conservatoare, pe de o parte, și comunitățile și subculturile BDSM, pe de altă parte.
„Recomandăm ca toți membrii publicului să citească din nou cu mare atenție avertismentele, astfel încât să știe la ce să se aștepte”, a declarat Ebling pentru ziarul Stuttgarter Nachrichten. Spectatorii au fost alertați în prealabil cu privire la o listă lungă de avertismente pentru potențiali factori declanșatori, inclusiv tămâie, zgomote puternice, acte sexuale explicite și violență sexuală.
„Dacă aveți întrebări, vorbiți cu serviciul pentru vizitatori”, a adăugat Ebling. „Și atunci când aveți îndoieli în timpul spectacolului, v-ar putea ajuta să nu vă uitați.”