”Earth Hour şi-a atins deja ţinta de mobilizare, reuşind să implice două miliarde de oameni de pe planetă şi sute de mii în România, de-a lungul anilor precedenţi. În acest an ne concentrăm pe calitatea mobilizării şi schimbarile punctuale pe care le putem genera cu această campanie. Competiţia pentru Capitala Earth Hour ne-a arătat că unele primării îşi schimbă felul de gândire după o astfel de competiţie şi sperăm că în anul care vine această schimbare benefică pentru cetăţeni se va continua. Bistriţenii au fost cei care au avut cele mai multe motive de mândrie şi au simţit cele mai multe schimbări în oraşul lor în urma concursului de anul trecut, iar în acest an competiţia oraşelor se anunţă a fi şi mai strânsă. Earth Hour nu mai e de demult doar o campanie pentru stingerea luminilor, ci e o ocazie de a ne implica împreună – organizaţii, cetăţeni și autorităţi în definirea şi proiectarea mediului în care trăim. După fiecare stingere de lumină, revenim la vieţile noastre mai conştienţi, mai activi”, a declarat Magor Csibi, director WWF-România.
Primăriile care doresc să participe anul acesta la concurs în numele comunităţilor lor vor trebui să urmărească aceleaşi reguli ca la ediţia anterioară şi să realizeze un dosar în care să detalieze:
- proiectele şi iniţiativele din domeniul protecţiei mediului înconjurător derulate în ultimii 5 ani;
- proiectele şi iniţiativele din domeniul protecţiei mediului ce sunt bugetate şi urmează a fi implementate în perioada aprilie 2013 – martie 2014;
- planurile pentru organizarea evenimentului Earth Hour 2013.
Criteriile se referă la: infrastructura de mediu, eficienţa energetică şi investiţii în surse de energie regenerabilă, gestionarea şi extinderea spaţiilor verzi, educaţie şi comunicare în domeniul mediului, dezvoltarea reţelei de transport public local, conservarea biodiversităţii şi aplicarea bunelor practici de mediu la sediul primăriei.
În plus, anul acesta se introduce drept criteriu suplimentar de evaluare capacitatea oraşelor de a colecta în mod selectiv deşeuri reciclabile. În acest sens, Asociaţia Ecoteca pune la dispoziţia primăriilor, pentru implementare pe plan intern şi pentru diseminare la nivel de instituţii, organizaţii şi companii din oraş, un instrument electronic simplu de utilizat în care se înregistrează comenzile de colectare a deşeurilor. WWF şi Ecoteca vor încuraja primăriile să apeleze la acest instrument şi după încheierea competiţiei.
Regulamentul concursului, formularul de înscriere, precum şi alte detalii legate de competiţie sunt disponibile pe website-ul oficial al campaniei: www.ora-pamantului.ro.
Bistriţa, Capitala Earth Hour 2012
În 2012, WWF-România a organizat prima ediţie a Competiţiei pentru Capitala Earth Hour, în ideea încurajării iniţiativelor mai ambiţioase în domeniu. WWF-România a invitat atunci oraşele din România, indiferent de mărime sau de localizare, să se înscrie în Competiţie şi să demonstreze că pot construi strategii pe termen mediu şi lung, în beneficiul cetăţenilor şi al naturii. 20 de oraşe au răspuns pozitiv apelului, în etapa finală participând primele trei oraşe din clasament: Bistriţa, Iaşi şi Timişoara.
Pe 17 martie, în toate cele trei oraşe finaliste s-au strâns şi s-au trimis la unităţile locale de reciclare 22 de tone de PET-uri, dintre care 16,7 tone la Bistriţa. O săptămână mai târziu, pe 31 martie 2012, Bistriţa primea de la WWF-România titlul oficial de Capitala Earth Hour 2012, găzduind evenimentul oficial la care au luat parte echipa WWF-România, trupe de artişti şi reprezentanţi mass-media.
O provocare pentru fiecare dintre noi
De Earth Hour, WWF îşi propune să activeze spiritul civic şi atitudinea ecologistă, astfel încât oamenii să câştige nu numai satisfacţia că au participat la o acţiune de mediu de anvergură internaţională, dar şi mândria că locuiesc într-un oraş curat, exemplar.
Earth Hour este un eveniment pentru fiecare dintre noi, un prilej de a ne arăta atenţia faţă de problemele de mediu care ne afectează în mod direct, din ce în ce mai mult. Earth Hour înseamnă, de asemenea, voinţa şi bucuria de a transmite mesajul mai departe şi de a-i îndemna pe cei din jur să se alăture campaniei. Astfel, competiţia se adresează nu numai primăriilor, ci şi publicului larg – locuitorilor oraşelor. În etapa finală a competiţiei, ei au şansa de a-şi ajuta oraşul să câştige titlul şi să devină un punct de interes major pe harta României, fiind promovat ulterior de WWF-România la nivel naţional şi internaţional şi căpătând prioritate pentru acţiunile viitoare ale organizaţiei.
De la an la an, mişcarea Earth Hour, iniţiată şi coordonată la nivel global de WWF, capătă proporţii din ce în ce mai mari, cucerind sute de milioane de oameni şi inducând totodată sentimentul de apartenenţăla o comunitate. Evoluţia spectaculoasă pe care a cunoscut-o mişcarea, de la prima ediţie din 2007 cu un singur oraş participant (Sydney) şi până în prezent, cu o participare a peste 6500 de oraşe din 153
de ţări, a demonstrat că aproape 2 miliarde de oameni din întreaga lume îşi doresc să facă ceva concret pentru mediul înconjurător. Mai mult, de-a lungul timpului, ei şi-au împărtăşit în mod voluntar poveştile, ideile şi planurile de acţiune în beneficiul naturii, arătând că le pasă si că vor să se dedice mai mult acestei cauze. Earth Hour a devenit astfel un simbol important al unui angajament mult mai complex decât ceea ce presupunea evenimentul la început – stingerea luminilor pentru o oră.
Partenerii care s-au alăturat până acum campaniei Earth Hour din acest an sunt: Antena 3, Europa FM, Green Cat, Headvertising, Romania Green Building Council, Asociaţia Greenitiative, Asociaţia Ecoteca şi Asociaţia Muncipiilor din România.