Criza facturilor a îngenunchiat România. Oamenii s-au trezit că au sume uriașe de plătit la energia electrică, chiar şi după ce s-au efectuat recalculări.
Mai mult, puterea de cumpărare a scăzut cu aproape 20% față de anul trecut şi va fi din ce în ce mai dificil să ne achităm facturile la energie şi gaze.
Întrebat ce putem face în aceste cazuri, ministrul Energiei Virgil Popescu sfătuiește românii să nu plătească acele facturi care au erori de calcul şi vin cu sume inexplicabil de mari.
"Prețul pentru energie electrică și gaz natural este protejat pentru populație la nivelul anului trecut. În mod normal, pe consumuri normale, facturile nu ar trebuie să fie mai mari faţă de acum un an sau acum doi ani de zile.
De aceea am plafonat la 68 de bani pentru primii 100 KWh, la 80 de bani primii 255 de KWh.
Aproape 90% din populație are un preț foarte bun la electricitate și la gaz. Nu există plafon ca anul trecut și prețul este de 31 de bani indiferent de plafon.
Pot să existe cazuri de greșeli de citire, factura eronată. Oamenii să nu plătească facturi greșite.
Îți dai seama în funcție de cum ai plătit înainte şi te îndrepți la furnizor și apoi la ANRE", a spus Virgil Popescu, ministrul Energiei, la Antena 3 CNN.
Ce facem dacă primim o factură uriaşă la gaze şi curent. Unde putem contesta suma
Consumatorii care au primit facturi greșite la energie şi gaze pot evita plata acestora. Iată ce avem de făcut şi unde putem contesta suma.
Modificările repetate la algoritmul de calcul al consumului de energie şi gaze au creat erori şi confuzie în rândul românilor care încă primesc mii de facturi greșite.
Este şi cazul unui telespectator Antena 3 CNN care ne-a trimis un asemenea exemplu: o factură de 2.000 de lei la energie electrică pentru o casă de 150 de metri pătrați, factură pe care a contestat-o.
Asta puteți să faceți şi dvs dacă primiți o astfel de factură care nu reflectă consumul şi vine cu sumă uriașă ca aceasta de 2.000, 3.000 de lei .
Astfel primul pas este să depunem o contestație. Furnizorul are la dispoziție, atenție, 15 zile să ne răspundă la această contestație, să vină să verifice.
Foarte important, în aceste 15 zile nu ar trebui să fie puse penalități și nici nu vă poate deconecta de la curent sau de la gaze.
Al doilea pas pe care puteți să îl faceți este să depuneți o reclamație la Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) care, dacă observă că situaţia este fie un caz singular, fie un fenomen, poate să investigheze acel furnizor sau distribuitor
Atenție, ANRE trebuie să vă răspundă în termen de 60 de zile la această reclamație, timp în care pot să ia și măsuri.
Mai exact, dacă descoperă că furnizorul a emis o factură greșită poate să-l amendeze sau poate merge chiar și mai departe să aibă controale la acel furnizor sau distribuitor.
Și ultimul pas, dacă aveți probleme cu contractul, de exemplu, nu au fost respectate anumite lucruri din contractul pe care îl aveți cu furnizorul de gaze sau de electricitate, trebuie să depuneți și o plângere la ANPC, care poate merge în control să vadă dacă v-au fost respectate drepturile și dacă ați fost facturat corect.
În cazul în care nu putem rezolva problema prin intermediul pașilor descriși, ne putem adresa unei instanțe de judecată.
Schema jafului cu facturile românilor. Avocat Adrian Cuculis: "Acesta este primul semn de abuz"