„La energie electrică prețul este plafonat la 1 leu pe kw/h. Acest 1 leu incluzând toate tarifele de rețea, toate contribuțiile și TVA-ul. Dacă suntem la plafonare la gaze naturale, prețul este plafonat la 370 de lei pe megawatt oră sau 37 de bani pe kw oră, un preț care include toate tarifele de rețea și TVA-ul.
Cei care primesc o factură cu un preț unitar al gazelor sau energiei peste aceste valori categoric nu li s-a aplicat legea 259. În cazul consumatorilor casnici nu există nicio excepție.
Compensarea e puțin mai complicată. La energie electrică au dreptul la compensare cei care au un consum lunar între 30 și 330 kw/h, în fiecare lună din perioada de 5 luni în care se aplică legea, din 1 noiembrie până la sfârșitul lunii martie 2022. Cei care au acest consum trebuie să beneficieze de acea compensare de 29 de bani pe kilowatt oră.
Toți cei care au suspiciunea că factura este greșită au de făcut un singur lucru în primă fază. Să conteste factura, să solicite lămuriri de la furnizori.”, a explicat Zoltan Nagy la Antena 3.
Acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a demarat acţiuni de control la companiile de energie electrică şi gaze, după scandalul facturilor uriaşe.
Furnizorii de energie electrică verificați sunt:
ELECTRICA FURNIZARE, EON ENERGIE ROMÂNIA, HIDROELECTRICA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, CEZ VÂNZARE, TINMAR ENERGY.
Furnizorii de gaze naturale verificați sunt:
ENGIE ROMÂNIA, EON ENERGIE ROMÂNIA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, GAZ VEST.
Oficialii ANRE spun cum trebuie să acționeze clientul final dacă are neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale:
„Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să solicite citirea lunară a contorului;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.”