![imaginile momentului antrenorul de genii a fost saltat de politie dupa ce a fost prins in flagrant imaginile momentului antrenorul de genii a fost saltat de politie dupa ce a fost prins in flagrant](https://www.antena3.ro/thumbs/landscape/2024/07/20/imaginile-momentului-antrenorul-de-genii-a-fost-saltat-de-politie-dupa-ce-a-fost-prins-in-flagrant-913587.jpg)
Ungaria
nu mai ştie ce să facă pentru a ne convinge să terminăm şi noi
o autostradă care să lege Bucureştiul de Budapesta.
Tratativele
pentru realizarea acestui proiect datează din 2003. Ungaria a
finalizat de atunci nu una, ci două autostrăzi, pe rute diferite,
până la graniţa cu România, însă guvernul român
nu ştie nici acum dacă îşi va onora promisiunea peste un an,
doi, zece, sau măcar în acest secol.
Ungaria
a terminat anul acesta şi cea dea doua autostradă care vine de la
Budapesta prin Mako până la Nagylak. Termenul iniţial era
2009 dar ungurii au reuşit să termine mai repede. Oricum acordul
din 2003 prevedea legarea Budapestei de Bucureşti prin Debreţin,
Oradea, Cluj şi Braşov. Cele două guverne s-au înţeles
atunci asupra unei rute care să treacă prin ţinuturile secuieşti
şi aşa a rezultat autostrada Transilvania.
La
cinci ani după, românii au doar patru kilometri de autostradă,
neracordată la nimic, şi nimeni nu ştie exact câte miliarde
va costa în final aceasta.
Kinga Goncz, Ministrul de Externe al
Ungariei, declară: "Sper ca până în 2010 să avem
această autostradă. Sper că România va accelera lucrările.
Noi, în Ungaria, ne-am dat seama că pe măsură ce înaintam
cu autostrada, creşteau şi investiţiile. Şi cred că şi România
realizează acest lucru. Şi dacă România vrea să atragă mai
mulţi investitori, această autostradă este foarte importantă."
Planurile
de infrastructură au fost modificate în 2005, când, la
presiunile preşedintelui Traian Băsescu, România şi-a
reconsiderat priorităţile. Mult discutatul coridor patru, de la
Bucureşti prin Piteşti, Vâlcea, Sibiu, Deva şi Arad ar fi
trebuit să se lege cu autostrada ungurească la Nagylak.
Ungurii au
făcut-o oricum şi pe aceasta, dar românii au alergat după
doi iepuri şi n-au mai făcut nici o autostradă. Oricum ministrul
român de resort nici nu mai ştie exact care erau priorităţile
şi de ce.
Ludovic
Orban, Ministrul Transporturilor, susţine că a fost mai degrabă o
înţelegere care avea ca termen de predare anul 2013. Adică
trei ani mai târziu decât declaraţia ministrulului ungar
de externe.
E clar că cele două guverne nu se prea înţeleg.
Practic, amânarea preconizatei autostrăzi care va lega România
de Europa de Vest este de exact patru ani. Un mandat. Încă
unul, degeaba.
Sursa
foto: jurnaluldearies.ro
Observator