"Luni, 1 noiembrie, în jurul orei 13.10, o aeronavă militară MiG-21 LanceR cu dublă comandă, aparţinând Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii s-a prăbuşit în apropierea aerodromului. În urma impactului cu solul, cei doi piloţi şi-au pierdut viaţa. Aeronava militară executa o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie. Vom reveni cu informaţii după anunţarea familiilor celor doi piloţi, potrivit procedurilor militare", se arată într-un comunicat al MApN.
Accidentul s-a produs între oraşul Turda şi comuna Călăraşi. Potrivit prefectului de Cluj, Florin Stamatian, aparatul de zbor s-a prăbuşit în timpul manevrelor de aterizare, în apropiere de două case izolate.
Cei doi piloţi decedaţi, Laurenţiu Nicolae Chiriţă şi Sorin Traian Avram, ambii în vârstă de 40 de ani, erau piloţi de avioane supersonice de clasa întâi, instructori de zbor ziua şi noaptea, în orice condiţii meteorologice. Aveau la activ peste 1000 de ore de zbor, dintre care aproximativ 900 pe tipul de avion în care şi-au pierdut viaţa.
Primarul comunei Călăraşi, Ioan Racoltea, a precizat că, în momentul producerii incidentului, condiţiile meteorologice erau normale.
Deocamdată nu se cunosc informaţii referitoare la cauzele exacte care au dus la producerea acestui accident, însă specialiştii spun că nu ar fi vorba de o eroare umană, ci de o defecţiune a aparatului de zbor.
În acest moment autorităţile au sistat toate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă, până la finalizarea anchetei.
Un MIG s-a prăbuşit lângă Câmpia Turzii
MiG-21, proiectat ca un aparat de zbor de interceptare de front
Avionul de tip MiG-21 a fost proiectat ca un aparat de zbor de interceptare de front, destinat să execute misiuni în condiţii meteorologice normale şi a zburat pentru prima dată în anul 1957.
Avionul a intrat în producţie de serie în anul 1958, find echipat cu un motor cu reacţie Tumanski R-11, atingând forma finală un an mai târziu sub denumirea MiG-21F. Astfel s-a deschis drumul versiunilor ulterioare, primul fiind MiG-21PF, lansat în producţie în anul 1960, cu un motor îmbunătăţit R-11F şi un dispozitiv de admisie a aerului în motor mărit, pentru a permite instalarea radarului de interceptare R-1L. Au urmat MiG-21PFS şi MiG-21PFM, care includea toate îmbunătăţirile versiunilor precedente.
Variantele ulterioare au vizat mărirea tracţiunii motorului, îmbunătăţirea armamentului şi extinderea razei de acţiune, cele mai cunoscute variante fiind MiG-21 MF şi MiG-21 Bis.
Forţele Aeriene Române au iniţiat în anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. În prezent sunt în serviciu doar avioane modernizate MiG-21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).
Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.
61 de militari morţi în accidentele aviatice din ultimii 20 de ani
Procurorul Marius Iacob a declarat, luni, că în ultimii 20 de ani în România s-au înregistrat 27 de accidente aviatice, în care au fost implicate aeronave ale Forţelor Aeriene Române. Potrivit anchetatorului, citat de Mediafax, 28 de aeronave au fost implicate în aceste accidente, într-unul fiind implicate două MIG-uri, care s-au ciocnit în zbor.
În urma catastrofelor aviatice, 61 de militari au pierit şi doar doi au supravieţuit. În cele mai multe accidente au fost implicate MIG-uri, 17 astfel de aparate prăbuşindu-se. Anchetatorul a mai precizat că în majoritatea cazurilor a fost vorba despre defecţiuni de natură tehnică.
Accidente aviatice în care au fost implicate avioane de tip MIG 21
În ultimii şapte ani, mai mulţi piloţi şi-au pierdut viaţa în accidente aviatice în care au fost implicate avioane militare de tip MIG 21.
Martie 1993. Două avioane MIG 21 se ciocnesc deasupra comunei Sprâncenata, judeţul Olt. Cele două aparate de zbor explodează în aer. Accidentul se soldează cu moartea ambilor piloţi, iar ancheta stabileşte că vina aparţine persoanei din turnul de comandă care coordona cele două aparate.
17 mai 1994. Un avion MIG 21 se prăbuşeşte lângă Timişoara. Pilotul nu supravieţuieşte incidentului.
Septembrie 1994. Un MIG 21 se prăbuşeşte la Furculeşti, Teleorman, iar pilotul nu supravieţuieşte. În aceeaşi lună, un alt MIG 21 se prăbuşeşte în timpul unui exerciţiu pe poligonul de la Bogata, de lângă Turda.
Iulie şi august 1995. La numai 15 minute după decolarea de la Unitatea Militară din Deveşelu, un MIG 21 Lancer se prăbuşeşte. În urma accidentului, piloţii nu supravieţuiesc. O lună mai târziu, pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara are loc un accident similar. Piloţii supravietuiesc, însă, prin catapultare.
21 februarie 2002. Un avion de luptă MIG 21 Lancer, aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti, se prăbuşeşte într-un lac piscicol din apropierea municipiului Călăraşi. Pilotul aflat la manşa aparatului îşi pierde viaţa.
26 martie 2002. Un MIG 21 Lancer care făcea parte din escadrila de avioane de luptă de la U.M. din Câmpia Turzii şi efectua un zbor de antrenament se prăbuşeşte. Pilotul se catapultează şi reuşeşte să se salveze.
25 septembrie 2003. Un avion militar de tip MIG 21 Lancer se prăbuşeşte în satul Viişoara, lângă Turda, judeţul Cluj. Aparatul este distrus în totalitate, iar pilotul nu reuşeşte să se catapulteze înaintea impactului cu solul. Cauza accidentului a fost, conform autorităţilor militare, dezorientarea spaţială.
26 august 2004. Două avioane de vânătoare Mig 21 Lancer, de la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii se ciocnesc în timpul unui exerciţiu aerian de interceptare. Cele două aparate se prăbuşesc în apropiere de Târgu Mureş, unul în comuna Cristeşti, iar un altul în gospodaria unui sătean din Feldioara. Piloţii militari reuşesc să se catapulteze, dar trei persoane sunt rănite la sol. Pagubele sunt estimate la 1,1 miliarde de lei vechi.
22 noiembrie 2006. O aeronavă MIG 21 Lancer, simplă comandă, aparţinând Bazei 71 Aeriană din Câmpia Turzii, se prăbuşeşte în localitatea Beliu, judeţul Arad. Aeronava, care executa un zbor de încercare, cade în curtea unui depozit de lemn şi se înfige cu botul în pământ, făcând un crater cu adâncimea de şase metri. Pilotul încearcă să evite zona locuită şi nu mai are timp să se catapulteze. Locuitorii îl consideră un erou, pentru că şi-a sacrificat viaţa astfel încât să evite prăbuşirea peste sat.
În februarie 2005, oficialii Ministerului Apărării Naţionale au decis să renunţe la avioanele de tip MIG 21 Lancer. Acestea trebuie scoase de tot din uz până în anul 2013, când flota aeriană română va fi completată cu 48 de avioane de luptă.