Contractul atribuit unei firme austriece a fost verificat de Curtea de Conturi care a constatat că austriecii au upgradat un sistem informatic mai vechi al ANOFM şi nici măcar nu şi-au terminat treaba.
În acest moment, banii au fost plătiţi însă firma austriacă de IT şi-a închis filiala din România.
În 2009, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a semnat un contract în valoare de 22 de milioane de euro cu firma austriacă de IT Arbeitsmarktservice Betriebs Gmbh, specializată în sisteme informatice pentru agenţiile de plasare a forţei de muncă.
Potrivit gandul.info, în schimbul banilor, compania austriacă ar fi trebuit să dezvolte platforma electronică a ANOFM, dar şi un sistem de baze de date şi servicii de comunicaţii prin internet. Abia în 2013, inspectorii Curţii de Conturi au descoperit că banii au fost cheltuiţi pe un sistem informatic care nu era gata.
Neregulile descoperite în desfăşurarea contractului nu se opresc însă aici. Potrivit Curţii de Conturi, cele aproape 85 de milioane de lei au fost cheltuite pentru îmbunătăţirea vechiului sistem informatic al ANOFM, nu pentru unul nou. Instituţia a primit de la firma austriacă un sistem de baze de date integrate, pentru care a plătit 9,4 milioane de lei, însă nu a făcut şi recepţia, pentru că aplicaţia nu funcţiona.
Între 2009 şi 2011, ANOFM a mai cheltuit aproape 9 milioane de lei pentru echipamente IT pe care nu le-a primit. În acelaşi contract, apar însă laptopuri de 2.145 de euro bucata şi computere de 1.400 de euro bucata, în condiţiile în care nu aveau licenţe de operare şi nici nu erau noi.
Conducerea ANOFM ştia că firma austriacă nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale, însă nu a luat nicio măsură, deşi putea să execute garanţia lăsată de compania de IT în bancă: aproape 2 milioane de euro. Mai mult, ANOFM a plătit în plus faţă de prevederile contractuale suma de 6,7 milioane lei, pentru servicii de comunicaţii de date pentru care nu a prezentat documente justificative.
Într-un răspuns către jurnaliştii de la gandul.info, reprezentaţii ANOFM spun că neregulile au fost minore.
„La crearea şi implementarea acestora au existat neconcordanţe între solicitările caietului de sarcini şi ceea ce s-a realizat efectiv. Totuşi, deficienţele identificate nu au afectat funcţionarea, în condiţii optime, a sistemului informatic al instituţiei".
COMUNICAT ANOFM
SURSA: gandul.info
Cu toate aceste deficienţe şi lipsuri constatate de Curtea de Conturi în executarea contractului, în ianuarie 2014, ANOFM a semnat cu firma austriacă un nou contract în valoare de 3,4 milioane de euro din fonduri europene POSDRU. Proiectul avea durata de implementare de 18 luni. Numai că în noiembrie 2014, filiala din România a firmei austriece s-a închis.