Câteva reguli europene în domeniul transportului feroviar vor intra În vigoare din decembrie. Astfel, nu mai merge doar cu scuzele când întârzie trenurile. CFR trebuie să le dea banii înapoi călătorilor. Şi să-i şi asigure. Dacă mor sau suferă un accident din cauza trenului, pasagerul sau familia trebuie să fie despăgubiţi ca în cazul accidentelor de maşină.
Uniunea Europeană vrea ca 60 de minute de întârziere a unui tren să coste compania de căi ferate un sfert din preţul biletului pentru fiecare călător. Şi pentru două ore de întîrziere să dea înapoi, călătorilor, jumătate din preţ.
Dacă regula s-ar aplica de azi, CFR ar trebui să dea o grămadă de bani înapoi numai călătorilor din trenul de la Salonic la Bucureşti, de exemplu, care are o întârziere de o oră.
Dar responsabilii CFR se gândesc să ceară o derogare de cinci ani. Timp în care să repare liniile învechite, ca să nu mai întârzie trenurile. Acum doar când e grevă la CFR, călătorii îşi primesc banii înapoi. Toţi, nu doar o parte, ca o scuză a conducerii căilor ferate că e în conflict cu sindicatele.
Companiile de căi ferate trebuie să-şi mai despăgubească călătorii şi pentru pierderea bagajelor din vina companiei.
La RCA-ul pentru CFR s-a renunţat în anii '90, când s-a considerat că este cel mai sigur mod de transport. Acum, asigurarea devine obligatorie. Şi mai ales necesară la noi unde jumătate din linii sunt vechi şi-n ultimul an s-au înmulţit accidentele feroviare.
Regulamentul european obligă operatorii de căi ferate să plătească despăgubiri consistente în caz de deces sau de accident produse din vina companiei. Cel puţin 21.000 de euro, în maximum două săptămâni de la producerea accidentului.
Ceferiştii mai sunt obligaţi să îndrume persoanele cu handicap în gări şi trenuri şi, mai ales, să-şi informeze călătorii de unde pot să îşi cumpere bilet.
Observator