Potrivit lui Tutilescu, Germania şi Olanda "au condiţionat o poziţie favorabilă de publicarea raportului pe justiţie", dar nu înainte de Consiliul pe Justiţie şi Afaceri Interne (JAI) care va avea loc în aceeaşi lună.
"În ceea ce priveşte luarea unei decizii în decembrie, personal nu sunt foarte optimist pentru că cele două state au condiţionat o poziţie favorabilă de publicarea raportului pe justiţie, ori publicarea raportului pe justiţie nu cred că se va face înainte de Consiliul din decembrie, aşa încât, în mod realist, cred că o decizie poate fi luată în martie", a precizat Tutilescu.
El a spus că la Consiliul JAI din luna octombrie s-a ajuns la o soluţie de compromis. Subiectul în sine a fost discutat, dar nu s-a pus în dezbatere proiectul de decizie pentru a fi votat, pentru că exista un risc evident de a nu întruni unanimitatea.
Tutilescu a subliniat faptul că, teoretic, România ar mai avea două ocazii pentru ca aderarea la Spaţiul Schengen să fie luată în discuţie la Consiliul JAI, înainte de a fi ridicate alte controale la frontierele aeriene, şi anume în decembrie şi în martie, anul viitor.
"Mai sunt două Consilii până la următorul termen la care s-ar putea ridica controale, deci următorul termen ar fi ultima duminică din luna martie la care s-ar putea ridica controalele la frontierele aeriene. Acest lucru se poate face de două ori pe an: la schimbarea orei de vară, respectiv de iarnă. Nu se mai întocmesc rapoarte, dar cu acest prilej Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni comunică operatorilor aerieni terminalele Schengen, respectiv non-Schengen pe care pot ateriza sau pe care se pot face operaţiunile la zborurile comerciale", a subliniat Marian Tutilescu.
Tutilescu a explicat şi de ce nu a fost luată o decizie la Consiliul JAI din octombrie.
"Nu s-a luat o decizie pentru că cel puţin două state membre, este vorba despre Germania şi Olanda, au făcut anterior declaraţii publice şi nu numai, au transmis semnale clare preşedinţiei că dacă proiectul de decizie va fi pus în dezbatere, ei se vor opune, motivând că aşteaptă raportul intermediar pe Justiţie şi Afaceri Interne din decembrie. Sigur, toată lumea este de acord, mai ales oficialii Uniunii Europene că între cele două procese, respectiv aderarea la Spaţiul Schengen şi mecanismul de cooperare şi verificare nu există legătură, dar până la urmă votul este unul politic, votul în Consiliu, şi fiecare stat membru votează conform unei decizii politice. Este regretabil că acquis-ul Schengen care prevede clar condiţiile în care noi putem adera la Spaţiul Schengen nu este respectat", a adăugat acesta.