Tragedia de la Smolensk aminteşte de un eveniment similar, în care a fost implicat un avion românesc. În 1980, pilotul Paul Mitu a reuşit să amerizeze în Atlantic cu un Tupolev-154, ca al preşedintelui Poloniei. Atunci, însă, nu au fost victime.
Pe 6 august 1980, aeronava Tupolev-154 a oprit la Cairo pentru alimentare. Cei 165 de pasageri mai aveau două ore până să aterizeze pe aeroportul din Nouadhibou, de pe coastele Mauritaniei. Valul de ceaţă şi o defecţiune la echipamentul de dirijare au obligat echipajul să amerizeze în.... Atlantic.
Impactul a fost unul devastator. Aeronava s-a rupt în două. Cu toate astea nu au fost dacât doi răniţi. Viaţa pasagerilor a stat în mâna pilotului Paul Mitu. El nu numai că nu a fost felicitat pentru că a salvat vieţile celor de la bord, dar a fost anchetat de Securitate şi i s-a interzis să mai zboare. Asta după ce petrecuse nici mai mult nici mai puţin de 3500 de ore la cârma Tupolevurilor. Un avion greu de stăpânit.
La Tupolev e ca un jucător de şah, în momentul în care nu ştie cel puţin trei mişcări înainte, la două deja eşti în panică, la o mişcare înainte faci precis accident? spune pilotul român.
Românul bănuieşte că aeroportul pe care aeronava prezidenţială trebuia să aterizeze nu era dotat corespunzător. Pilotul crede şi el în prima ipoteză a anchetei, eroarea de pilotaj. După ani petrecuţi la bordul unui Tupolev, Paul Mitu spune că aeronava este ultima pe care să o consideri vinovată de catastrofă. Asta deşi i-a dat ceva bătăi de cap cu 30 de ani în urmă.
Observator