În urmă cu o lună şi jumătate, Antena 3 cerea autorităţilor scoaterea de pe şine a trenurilor care pun în pericol sănătatea pasagerilor. Atunci conducerea companiei CFR Călători s-a mulţumit doar să precizeze că a cerut o nouă expertiză.
Abia acum, dupa aceste rezultate, şefii promit să se conformeze cerinţelor Autorităţii.
Prezenţa azbestului, o substanţă cancerigenă interzisă în Uniunea Europeană încă din 2005, a fost descoperită la trenurile tip Z 6100 din întâmplare, în urma unor reparaţii.
La început a fost o bănuială. Repede a venit însă şi confirmarea. În urma testelor unei companii de renume mondial.
Cei mai expusşi sunt nevetiştii. În ultimii 7 ani, au mers doar cu trenurile căptuşite cu azbest. Fără să ştie. Asta cu toate că legea obligă la marcare corespunzătoare, cu semne mari şi clare.
Povestea trenurilor cancerigene ajunse în România a început în anul 2006, când CFR Călători a început să aducă pe şinele româneşti, din Franţa, vagoane folosite. Rame electrice Z6100, cunoscute în rândul pasionaţilor ca "franţuzoaicele".
În total, 38 de garnituri. Toate - căptuşite cu azbest la fabricare. Nimeni n-a ţinut seama de lege. Şi nici nu s-a ostenit să-i informeze pe călători de pericole. Opt dintre acestea circulă încă prin România.
Conducerea companiei CFR Calatori a promis ca va respecta cerintele Autoritatii Feroviare si va scoate din circulatie garniturile care contin azbest.