Asociația Investitorilor în Real Estate din România (AREI) a explicat că miza transferului PUZ-urilor de la Primăria Capitalei la primăriile de sector este respectarea principiilor constituţionale.
Mai mult, AREI a arătat că actualul sistem este nefuncţional.
"Sistemul actual este nefuncțional, fapt dovedit de statistică: în ultimii 3 ani nu s-a aprobat NICIUN PUZ de către Consiliul General, blocajul construcțiilor scăzând contribuția Bucureștiului la PIB cu 7% și echivalând cu aproape jumătate din deficitul bugetar al României pe 2023. În plus, mari companii internaționale și-au anunțat reducerea sau încetarea operațiunilor în România.
Sistemul actual încalcă principiile constituționale ale descentralizării și autonomiei, lăsând competența pentru reglementări locale (de sector) la nivelul superior (al Capitalei).
Sistemul actual încalcă principiile reprezentativității politice democratice, prin faptul că reprezentanți ai partidelor din organizații ale unor sectoare decid asupra modelului de dezvoltare al altor sectoare, fără ca sensul și spiritul mandatului să fie respectat. Consilierii generali aleși de locuitorii sectorului 1 nu trebuie să decidă pentru sectorul 6 și invers.
Aceleași principii vizează și calitatea de beneficiar al unui PUZ, care trebuie fie orice proprietar de teren, atât în exercitarea dreptului său constituțional de proprietate, cât și în cel de a avea acces liber la justiție, în cazul contestării respectivei documentații.
Riscurile formei actuale: pedepsind în mod arbitrar și discreționar investitorii, prin blocarea tuturor proiectelor, prețurile locuințelor din București au crescut, provocând exodul oamenilor către zona metropolitană și crescând, în paralel, traficul și poluarea din oraș, întrucât majoritatea celor mutați lucrează și au copiii la școli în București.
False teme de discurs: lipsa coerenței dezvoltării la nivelul Capitalei. În realitate, unitatea de viziune se reglementează prin Planul Urbanistic General, eventual prin lăsarea competenței la CGMB pentru acele PUZ-uri din zonele protejate sau care vizează zona de confluență dintre cel puțin două sectoare", este perspectiva AREI cu privire la modificarea articolului 76 alin. 1 din Codul amenajării teritoriului, urbanismului şi construcțiilor.