Tragedia în care a fost implicată aeronava Germanwings a îndoliat întreaga Europă. Niciunul dintre cei 150 de oameni care se aflau la bordul avionului prăbuşit în Alpii francezi nu a supravieţuit. Primele imagini arată că avionul care decolase din Barcelona cu destinaţia Dusseldorf s-a dezintegrat pur şi simplu la impactul cu solul, iar resturile se întind de mii de metri.
În plus, accesul la epavă este deosebit de dificil, din cauza terenului muntos şi a condiţiilor meteorologice nefavorabile. Operaţiunile de căutare au fost întrerupte după lăsarea întunericului, dar 10 poliţişti au rămas peste noapte de veghe la locul catastrofei.
Este cel mai grav accident aviatic din spaţiul Uniunii Europene, din ultimii şapte ani. Accidentul s-a produs la scurt timp după ce avionul a ajuns la altitudinea de croazieră, deasupra Alpilor francezi.
Aeronava a început să coboare brusc şi a ajuns în numai opt minute de la 11.000 de metri altitudine la mai puţin de 2.000. S-a prăbuşit într-o zonă greu accesibilă echipelor de urgenţă. Doar câţiva salvatori au ajuns la epavă, aduşi de un elicopter.
"Sunt în jur de două hectare acoperite cu rămăşite ale avionului, rămăşiţe omeneşti, e ceva de groază".
Martorii spun că avionul zbura foarte jos, înainte de prăbuşire.
"Am văzut avionul, cum să spun, timp de câteva secunde, iar când l-am văzut mi-a fost clar că se va prăbuşi".
"Nu ştiu sigur dacă am auzit când s-a prăbuşit avionul, dar am auzit un zgomot ciudat, ceea ce ne-a făcut să ne gândim la prăbuşirea unui avion. Un zgomot puternic şi nu de la mare înălţime dar părea ceva care cade".
Sute de pompieri, jandarmi şi experţi montani au fost mobilizaţi în zonă. Condiţiile meteorologice îngreunează, însă, operaţiunile de salvare.
Cutia neagră care a înregistrat discuţiile dintre piloţi a fost deja recuperată, iar specialiştii speră că analiza datelor va oferi primele indicii asupra cauzelor catastrofei.
Una dintre ipotezele specialiştilor este cea a unei despresurizări bruşte a cabinei, din cauze ce nu pot fi încă stabilite. În asemenea situaţii piloţii trebuie să reducă altitudinea cât mai rapid, înainte de a lua legătura cu cei de la sol. Este posibil, de asemenea, ca un instrument de bord să fi dat indicaţii greşite. Avionul era în exploatare de 24 de ani dar avea reviziile la zi şi nu avusese probleme la decolare.
Lufthansa Technik a realizat ultima inspecţie tehnică de rutină a avionului chiar ieri, 23 martie, la Duesseldorf.
Pentru moment anchetatorii exclud varianta unui atentat terorist. Avionul decolase de pe aeroportul din Barcelona la 11, ora României, şi avea destinaţia Dusseldorf. 47 de minute mai târziu, căpitanul a emis un semnal care indica faptul că la bord există o problemă majoră. La scurt timp, aparatul Airbus 320 a dispărut de pe ecranele radarelor.