Taxa de poluare, timbrul de mediu sau taxa de primă înmatriculare ar putea reveni în perioada următoare pe agenda autorităţilor, în condiţiile în care în ultimii patru ani eliminarea acesteia a transformat România în „groapa de gunoi” a Europei, iar poluarea a crescut semnificativ în marile oraşe.
"Tema taxei de mediu preocupă multă lume. Pandemia a îngreunat comunicarea pe această temă, dar din informaţiile pe care le am, din partea autorităţilor, acestea sunt preocupate de subiect", a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa auto locală, conform ZF.
El a subliniat că tot mai mulţi sunt conştienţi de problemele legate de poluare dar şi de siguranţă rutieră. Maşinile vechi importate sunt într-o stare tehnică precară, nu sunt întreţinute corespunzător şi pun în pericol siguranţa rutieră.
Timbrul de mediu a fost eliminat în februarie 2017. De atunci și până în prezent, s-au importat aproape 2 milioane de rable pe piaţa locală. Acest lucru a dus și la o creștere exagerată a traficului în marile oraşe.
Taxa de poluare 2021. Mesajul transmis de ministrul Finanţelor
În timp ce numărul maşinilor a crescut foarte repede, infrastructura s-a dezvoltat extrem de lent – nicio nouă parcare subterană nu a fost inaugurată în Capitală în tot acest timp, iar Bucureştiul în continuare nu are o centură funcţională.
"Şi autorităţile au o deschidere din ce în ce mai mare. Anularea taxei de mediu a fost o mare greşeală, iar rezultatul s-a văzut imediat. Avem nevoie de o legislaţie care să ţină cont de valorile emisiilor de dioxid de carbon şi de facilităţi pentru maşinile electrice şi hibride", a subliniat Brent Valmar.
Mai mult, programele Rabla se vor concentra tot mai mult asupra maşinilor verzi, prin Rabla Plus, cu prime de casare pentru maşini electrice şi hibride de tip plug-in. România are în prezent cel mai mare bonus acordat maşinilor electrice, din Europa, de aproape 10.000 de euro.
Ministrul Finanţelor Publice susținea, în luna februarie a acestui an, că o taxă de poluare doar pentru automobile nu ar rezolva problema la nivel naţional. Florin Cîțu a declarat că atunci când ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, reducerea poluării este sustenabilă pe termen lung.
"Noi ne uităm la o strategie pentru întreaga economie şi aici includem toate sectoarele de energie care poluează, inclusiv traficul rutier. Nu cred că o taxă de poluare doar pentru automobile ar rezolva problema la nivel naţional. Ceea ce încercăm să facem este retehnologizarea. Este o politică mult mai bună şi sustenabilă pe termen lung decât o taxă.
Mesajul meu este că politica fiscală folosită ca instrument pentru reducerea poluării are rezultate mixte de-a lungul timpului. Atunci când ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, cu ajutorul unor împrumuturi de la BEI, de exemplu, reducerea poluării este sustenabilă pe termen lung. Deocamdată, nu se discută de o taxă de poluare, dar vom vedea în viitor", a spus Cîţu.