Taxa Oxigen, decisă de Primăria Capitalei pentru toate maşinile care poluează, a stârnit multe controverse. Lăudată de unii, aspru criticată de alţii, ea este totuşi o măsură luată în premieră într-un oraş care se confruntă de ani buni cu poluarea şi cu aglomeraţia.
Pentru a pune lucrurile în perspectivă, Libertatea a discutat cu expert dintr-o primărie care a rezolvat de mult aceste probleme: Helsinki, capitala Finlandei, un oraș în care trăiesc (incluzând zona metropolitană) puțin peste un milion de locuitori.
Iată câteva cifre din capitală europenă care a câştigat lupta cu traficul aglomerat:
- 1.200 de kilometri de piste pentru biciclete
- 3.000 de biciclete publice şi 340 de staţii de închiriere
- Reţea vastă de transport public: tramvaie, autobuze, metrou, feribot şi tren local, renunite sub o singură autoritate, cu bilet unic
Secretul: transport public ieftin şi eficient
În 2019, 85% din toate drumurile făcute în Helsinki au fost efectuate cu ajutorul mijloacelor alternative de transport. Toate acestea, fără ca Helsinki să taxeze maşinile personale.
Este un “secret” uşor de aflat, dar dificil de pus în practică, însă este singura cale prin care un oraş se poate dezvolta. Helsinki este dovada vie. L-am întrebat pe Esa Nikunen ce ar trebui să facă un oraş ca Bucureştiul pentru a ieşi din cercul vicios în care se află din punctul de vedere al transportului.