„Astăzi, SUMAL 2.0 este folosit de peste 64.000 de utilizatori care s-au înregistrat în acest sistem. A generat peste 2,2 milioane de avize de transport, o creştere faţă de anul trecut de peste 10%”, a transmis Barna Tanczos, într-o conferință de presă.
Totodată, cantitatea de masă lemnoasă transportată şi monitorizată prin SUMAL 2.0 a fost de 21 milioane de mc, faţă de 17,3 milioane mc în 2020.
„Pe lângă introducerea altor tipuri de materiale lemnoase, descurajarea transportului fără aviz este un lucru cert. Sunt din ce în ce mai puţine companii care riscă să facă transport de material lemnos fără documente. Nu este sistemul perfect. Cu siguranţă că vor exista în continuare persoane care nu respectă legea, dar tocmai acesta este rolul SUMAL-ului, să reducem la minim - şi riscurile care trebuie asumate de cineva care nu respectă legea să fie din ce în ce mai mari, astfel încât sistemul să fie mai curat şi legea să fie respectată”, a menţionat ministrul Mediului.
Întrebat despre cât lemn se fură din pădurile din România, ministrul Mediului a spus că nu se poate afla.
„Să spui cât s-a furat este imposibil pentru că noi vorbim de cantităţile confiscate, putem vorbi de cantităţile în plus constatate la transport, putem vorbi de camioanele confiscate, putem vorbi de amenzile aplicate, dar să spună cineva astăzi câţi metri cubi s-au furat este imposibil. Este o exploatare nelegală, există şi va exista, rolul nostru este să reducem la minim aceste cantităţi şi sistemul să ofere o trasabilitate şi un control atât de riguros încât posibilităţile să fie din ce în ce mai mici”, a declarat Tanczos Barna.
Peste 3.400 de suspiciuni cu privire la transport au fost înregistrate, dintre care 754 au fost verificate, iar 123 au fost confirmate.
„În eficienţa controlului, ne ajută foarte mult acele poze care trebuie să fie încărcate la fiecare transport, cele trei poze care urmăresc fiecare transport pe buştean - şi în momentul în care cel care are aplicaţia în mână şi verifică numărul de înmatriculare - poate să verifice şi încărcătura şi să vadă dacă există suspiciune sau nu cu privire la acel transport.
Au fost peste 3.400 de astfel de suspiciuni din care 754 au fost verificate pentru că au fost într-adevăr considerate şi de organele de control transporturi suspecte. Au fost confirmate 123 şi au fost confiscate 24 de camioane, 307 mc de material lemnos.
Este un control efectuat practic de zeci de mii de agenţi de control, dacă persoanele fizice care utilizează inspectorul pădurii pot fi numiţi în felul acesta. Deci, ne ajută zeci de mii de persoane fizice, zeci de ONG-uri să avem această monitorizare 24 de ore din 24 pe orice drum public al transportului şi generează aceste controale care descurajează semnificativ transportul fără acte”, a precizat Tanczos Barna.