Constructorii
români au puţine şanse de a câştiga vreo licitaţie
pentru autostrăzi, întrucât condiţiile sunt aproape
imposibil de îndeplinit. Compania Naţională de Autostrăzi a
demarat deja procedurile de licitaţie pentru trei tronsoane ce vor
fi construite cu finanţare europeană, dar e puţin probabil ca
execuţia să fie românească. O analiză completă în
ziarul ?Cotidianul?.
Firma care va câştiga licitaţia
pentru construirea unei autostrăzi în România trebuie să
fi construit în ultimii şase ani câte 20.000 de metri
pătraţi de poduri, să fi efectuat lucrări de excavare de 5
milioane de metri cubi pe an sau să fi lucrat în fiecare
dintre ultimii opt ani cel puţin câte zece luni, deşi clima
din România nu permite activitatea în construcţii mai
mult de opt-nouă luni pe an.
Nu în ultimul rând, firmele
trebuie să aibă o cifră de afaceri anuală de cel puţin 210
milioane de euro, chiar dacă lucrările anuale se vor ridica la 75
de milioane. Aceste condiţii sunt impuse de Compania Naţională de
Autostrăzi înainte de demararea licitaţiei pentru desemnarea
constructorului. Condiţii care, după cum scriu jurnaliştii de la
?Cotidianul?, sunt mult mai dure decât ce este prevăzut în
documentaţia de licitaţie.
Reprezentanţii firmelor româneşti
de profil susţin că nicio firmă autohtonă nu va putea îndeplini
astfel de criterii. Mai mult, ei spun că acordarea de contracte
către constructorii străini va determina costuri mai mari plătite
de la bugetul de stat, cât şi taxe mai mari de acces pentru
utilizatorii de autostradă.
Compania de autostrăzi a demarat deja
procedurile de licitaţie pentru construirea a trei autostrăzi. E
vorba de tronsonul Arad -Timişoara, Cernavodă - Constanţa şi
centura ocolitoare Constanţa. Valoarea estimată a acestora este de
500 de milioane de euro, bani ce vor proveni de la Banca Europeană
de Investiţii şi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare.
Antena 3