UPDATE 12.07 - Tragedia din Apuseni de la începutul anului 2014 s-a produs din cauza îngheţului care a afectat motoarele aeronavei, iar aceasta nu a mai putut să atingă altitudinea minimă pentru ca zborul să se desfăşoare în condiţii de siguranţă.
Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a prezentat luni raportul tragediei, după aproape doi ani de anchete.
Raportul realizat după tragedia aviatică din Apuseni, în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, numără 158 de pagini. Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a emis 10 recomandări de siguranţă după accident.
Potrivit raportului anchetei, pilotul Adrian Iovan a comunicat că are probleme de givraj, dar nu a comunicat starea de urgenţă.
De asemenea, CIAS a mai precizat că aeronava avea motoarele îngheţate. Avionul nu a atins nivelul de zbor aprobat, iar controlorul i-a cerut pilotului Adrian Iovan să crească altitudinea.
CIAS a mai spus, luni, că avionul a fost pilotat de copilot, dar Iovan este cel care a luat toate deciziile în privinţa zborului.
În ce priveşte cauza accidentului, Eugen Suciu, investigator CIAS, a declarat că nu se poate vorbi de eroare de pilotaj.
"Aceasta se referă la tehnica de pilotaj, putem să spunem de
eroare în managementul misiunii", a punctat investigatorul CIAS.
Despre antena transmiţătorului, reprezentantul CIAS a declarat că aceasta s-a rupt înainte de impact, dar nu a fost găsită la locul accidentului nici până acum.
ROMATSA nu a primit coordonate exacteROMATSA nu a primit coordonate exacte pentru locul prăbuşirii pentru că antena transmiţătorului s-a rupt înainte de impact. De aceea, aria de căutare a fost de trei kilometri.
Investigatorii nu au reuşit să găsească antena la faţa locului, dar indiciile descoperite arată că aceasta a fost funcţională atunci când zborul a decolat.
În ce priveşte semnalul aparatului de zbor, semnanul venit la ROMATSA avea eroare de 3 kilometri, a mai spus Eugen Suciu.
Avionul prăbuşit în Apuseni s-a lovit putenic de copaci. "Motoarele s-au oprit ca urmare a givrajului sever, înseamnă că nu au mai fost alimentate cu combustibil, a coborât planat, dar echipajul nu a putut să deţină controlul", a explicat reprezentatul CIAS.
Potrivit aceluiaşi expert, în astfel de cazuri, precum cel am accidentului din Apuseni, pilotul nu supravieţuieşte.
Raportul în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni mi arată că, în momentul în care echipajul a intrat cu aeronava în pădure, atât pilotul Adrian Iovan, cât şi copilotul au tras de manşă ca să evite impactul cu solul, iar în final avionul s-a lovit de un trunchi de brad.
"Echipajul a fost surprins de apariţia brazilor. În acel moment, amândoi piloţii au tras de manşă pentru a evita impactul cu solul, în aces caz solul reprezentându-l pădurea de brazi. Din momentul în care aeronava, la viteza pe care o avea, a ajuns în pădure, este greu de crezut că cineva mai deţinea controlul", a declarat Eugen Suciu, membru al comisiei de investigaţie în acest caz.
_____________________________________
Ştirea iniţială 08.10Rezultatele definitive ale anchetei făcute după tragedia din Apuseni vor fi făcute publice azi.
La aproape doi ani de la accidentul aviatic din Apuseni în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile va prezenta raportul care este aşteptat şi de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.