Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a făcut, marți, recomandări pentru românii care călătoresc cu avionul în perioada sărbătorilor. Pasagerii sunt sfătuiți să verifice data zborului rezervat, dacă bagajul este inclus în preţul biletului şi să se ferească de taxele ascunse în preţul biletelor.
Potrivit reprezentanților ANPC, pasagerii trebuie să ştie că, în cazul în care zborul are întârzieri, au dreptul la băuturi răcoritoare şi două convorbiri telefonice, iar dacă întârzierea necesită o şedere peste noapte, atunci trebuie să se fie oferită şi cazare gratuită.
„Înainte de a confirma rezervarea, verificaţi-vă opţiunile, deoarece nu beneficiaţi de un drept de retragere de 14 zile în care să anulaţi un zbor rezervat online, nu vă lăsaţi influenţaţi de ofertele cu preţ redus sau de menţionarea numărului de persoane care consultă acelaşi zbor şi a numărului de locuri rămase, verificaţi data zborului rezervat, numele, prenumele şi data naşterii, aflaţi dacă bagajul dumneavoastră este inclus în preţul biletului, dacă rezervaţi mai multe zboruri separate, acordaţi-vă suficient timp pentru conexiuni”, au transmis reprezentanţii ANPC.
Totodată, pasagerii trebuie să aibă grijă la taxele ascunse la biletele de avion.
„Feriţi-vă de taxele ascunse la biletele de avion! În teorie, companiile aeriene, agenţiile de turism şi intermediarii care vând zboruri cu plecare din UE trebuie să specifice preţul final (cu toate taxele incluse) care trebuie plătit de la începutul procesului de rezervare. Cu toate acestea, în practică, o serie de taxe ascunse legate de opţiuni suplimentare pot umfla preţul unui bilet de avion. Printre acestea se numără asigurarea de anulare, suprataxele pentru bagajele suplimentare, check-in-ul la aeroport şi alegerea numărului de loc”, a mai transmis ANPC.
Drepturile pasagerilor
Potrivit ANPC, pasagerii au următoarele drepturi în aceste situații:
- dacă zborul are întârziere: pasagerii au dreptul la băuturi răcoritoare şi două convorbiri telefonice/SMS;
- dacă întârziere are multe ore întârziere și necesită ședere peste noapte: compania aeriană este obligată să ofere cazare gratuită şi transportul dintre aeroport şi locul cazării;
„Dacă întârzierea depăşeşte trei ore când ajungeţi la destinaţie puteţi beneficia de o compensaţie financiară, care trebuie solicitată. Dacă întârzierea depăşeşte cinci ore, aveţi dreptul de a renunţa la călătorie şi de a solicita rambursarea integrală a preţului biletului.
În cazul anulării zborului, compania aeriană trebuie să ofere opţiunea de rambursare a biletului neutilizat sau redirecţionarea către destinaţia finală. Dacă optaţi pentru redirecţionare, aceasta trebuie efectuată cât mai curând posibil, iar costurile pentru mesele şi cazarea necesare, în timpul de aşteptare, vor fi acoperite de companie. În funcţie de distanţa zborului şi circumstanţele specifice, puteţi beneficia de o compensaţie financiară.”, au mai transmis reprezentanţii ANPC.
De asemenea, în cazul în care respectă toate condițiile impuse și sunt refuzați la îmbarcare, pasagerii au dreptul la asistenţă, rambursare şi compensaţie, similare cu cele prevăzute pentru întârzieri şi anulări.