Antena 3 CNN Actualitate Social Există sau nu riscul să ne infectăm cu COVID-19 atunci când mergem la cumpărături

Există sau nu riscul să ne infectăm cu COVID-19 atunci când mergem la cumpărături

Există sau nu riscul să ne infectăm cu COVID-19 atunci când mergem la cumpărături? Directorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Paul Anghel, a venit cu câteva explicații suplimentare.

Există sau nu riscul să ne infectăm cu COVID-19 atunci când mergem la cumpărături
Foto: Pixabay.com
22 Apr 2020   •   13:35

Potrivit oficialului, nu există risc să luăm virusul de pe ambalaje sau alimente. 

„Masuri de preventie in unitatile de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare

1. Nu exista risc real de infectie prin alimente

Din comunicarile transmise de catre Organizatia Mondiala a Sanatații (OMS) si Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) rezulta ca nu exista nici un raport sau alte evidente de transmitere a bolii COVID -19 prin consumul de alimente.

Coronavirusurile nu se pot multiplica in alimente, ele au nevoie de un animal sau de o gazda umana pentru a se multiplica.
Nu exista informatii privind prezenta in aliment a virusului, supravietuirea acestuia in aliment si riscul de infectare a oamenilor.

2. Nu exista risc real de contaminare din ambalajele alimentare

Desi studiile recente arata ca virusul SARS-CoV-2 persista pana la 24 de ore pe carton si pana la cateva zile pe suprafete mai dure (otel, plastic) nu exista nicio dovada ca ambajele contaminate transmit infectia.

3. Exista reguli implementate de igiena si bune practici

Operatorii din domeniul alimentar au deja reglementate, implementate si verificate regulile de igiena, acestea avand ca scop evitarea contaminarii alimentelor cu agenti patogeni , inclusiv cu cei responsabili de COVID -19.

4. Exista masuri sociale suplimentare in contextul COVID-19

Cu toate acestea, pe perioada COVID -19 in unitatile din domeniul alimentar sunt necesare masuri suplimentare cum am ar fi:

➢ distantarea fizica ;

➢ evitarea contactelor externe;

➢ masuri suplimentare de igiena, acolo unde este cazul (de exemplu in unitatile de vanzare cu amanuntul, avand in vederea prezenta consumatorului);

➢ alte masuri de prevenire a raspundirii virusului si pentru situatiile in care s-a indentificat o persoana infectata.

5. Exista masuri speciale de dezinfectie si igienizare in unitatile de vanzare cu amanuntul

In plus fata de masurile de igiena curente, sunt necesare urmatoarele:

➢ punerea la dispozitia consumatorilor a dezinfectantilor/servetelelor de unica folosinta la intrarea si iesirea din unitate ;

➢ informarea corecta si corespunzatoare a consumatorilor privind regulile de igiena;

➢ identificarea punctelelor de atingere cu risc si asigurarea ca ele sunt curatate si dezinfectate (cosuri cumparaturi, cantare , manere etc).

In cazul vitrinelor deschise cu produsele alimentare, vanzarea poate fi asistata sau cu autoservire directa de catre consumator, fiind necesare urmatoarele :

- Vanzare asistata (preparate carne, branza, preparate culiniare gatite, brutarie si patiserie)

➢ spalarea frecventa a mainilor lucratorilor, utilizarea de manusi, curatarea si igienizarea tejghelelor, vitrinelor , tacamurilor si a tuturor suprafetelor cu care intra in contact produsul alimentar.

- Standurile de autoservire (produse panificate si patiserie)

➢ produsele de panificatie si patiserie vrac expuse in magazinele de vanzare cu amanuntul trebuie sa fie plasate in vitrine din plexiglas, fiind puse la dispozitie pungi si clesti, iar in cazul in care acestea se vand in standuri deschise cu autoservire trebuie sa fie plasate spre vanzare in ambalaje din plastic, celofan sau hartie. Ambalajele utilizate nu trebuie sa deterioreze produsul, iar informarea consumatorilor trebuie sa respecte legislatia in vigoare”, scrie Paul Anghel pe pagina sa de Facebook.

×
Parteneri
x close