Antena 3 CNN Actualitate Social Cel mai scump Paşte din ultimii 18 ani. Românii, îngenuncheaţi de scumpiri

Cel mai scump Paşte din ultimii 18 ani. Românii, îngenuncheaţi de scumpiri

1 minut de citit Publicat la 12:08 18 Apr 2022 Modificat la 12:08 18 Apr 2022
pjimage (78)

Este ultima săptămână înainte de Paşte, iar românii ar trebui să fie în febra pregătirilor, doar că anul acesta lista de cumpărături este foarte scurtă. Ca să-şi poată achita facturile mulţi au foszt nevoiţi să cumpere mai puţin.

Scumpirile constante din ultima vreme fac ca acest Paşte să fie cel mai scump din ultimii 18 ani.

Carnea de miel costă aproape dublu, pornind de la 40 de lei, dar existând pieţe unde se vinde la 60 de lei kilogramul. 

Şi preţul la tradiţionala pască atinge 75 de lei, ciu 25%-30% mai mult ca anul trecut. Cozonacul porneşte de la 60 de lei bucată, fiind şi el mai scump cu 30%.

Cartofi noi sunt deja 20 de lei kg, cu 36% mai mult. 

Cu scumpirile la ulei deja ne-am resemnat, un litru vânzându-se cu 10-14 lei. Şi aici marcăm o creştere de 32%.

Avem roşii cu 30 de lei kilogramul, dar şi de 50 lei, în general creşterea fiind de 20%. 

Un ou se vinde cu 80 de bani - 1 leu/bucata, cu 20% mai mult. 

Dacă în 2021 coşul de paşte costa 229 de lei, acum ajunge la 312 lei, cu 83 de lei mai mult.

Şi asta în condiţiile în care aproximativ un milion de pensionari trăiesc cu 1.000 de lei/lună, iar 1,6 milioane de salariaţi au venituri de doar 1.524 de lei lunar. 

Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei Pro-Consumatori, s-a arătat şi el îngrijorat de preţurile practicate în ultima vreme, în special de carnea de miel, pe care 56% dintre români o consumă de Paşte.

Acesta spune că avem de a face cu o ofertă controlată de marile lanţuri comerciale, scumpirile nefiind justificate într-o asemenea proporţie:

"Dacă am avea suficiente spaţii amenajate ca cea de la Piaţa Progresul din Bucureşti (locul transmisiunii Antena 3), mare, aerisită, cu tot ce trebuie micilor producători ca să-şi vândă produsele, eu cred că s-ar pune presiune pe această ofertă controlată care există în marile lanţuri comerciale, unde nu ajunge orişicine.

Cu cât oferta va fi mai mare şi preţul va fi unul accesibil cererii şi accesibil puterii de cumpărare.

România are nevoie de spaţii special amenajate numite pieţe în care să se întâlnească producătorii cu consumatorii."

 

×
x close