Cele mai importante declaraţii:
- La 16.11 minute a fost apelul la 112. Eu eram într-o şedinţă la Minister. La 16.14 am aflat despre ce se întâmplă. De atunci au fost informate toate forţele implicate. Din informaţiile pe care le avem, prima ambulanta a sosit la 16.18, iar pompierii la 16.25.
- E corect că o barcă de pescari a ajuns prima la victime. Însă în momentul în care colega noastră a ajuns la mal, în barca pescarului era un pompier care făcea masaj cardiac.
- Despre flotoare: Am discutat cu colegii de la Aviaţie. Când au preluat elicopterul de la firmă, el nu avea flotoarele montate. Acest elicopter nu era dotat să iasă pe mare, deci nu avea rost să aibă flotoare montate pe el. A vorbit cu colegi din Elveţia, care au multe lacuri în ţară, şi i-am întrebat dacă ei au elicoptere cu flotoare şi mi-au spus că nu. Acestea sunt directivele europene.
- Despre lipsa vestelor de salvare: Elicopterele, dacă cad, cad foarte repede şi nu ai timp să îţi pui vesta de salvare pe tine. Dacă era un elicopter care ieşea pe larg, atunci pasagerii aveau veste de salvare.
- Cel puţin comandantul aeronavei a fost pregătit la Frontex, care este Organizaţia de Aviaţie pentru Frontieră a UE. Iar noi, de 3 ani avem un program prin care trimitem în fiecare an, în Germania, fiecare pilot care zboară cu noi, să facă 10 ore de zbor dificil pe simulator, la Poliţia Federală Germană. De trei ani, toţi piloţii care zboară sunt trimişi în simulatoare, în pregătire.
- ISU Constanţa are o problemă serioasă. A pierdut oameni prin restrângerile bugetare, dar a pierdut şi alţi 165 de oameni, prin instanţă, pentru că acolo au fost probleme la angajare, la profesionalizare. Pe linia funcţionării sistemului, noi pierdem oameni pregătiţi. Problema este serioasă pentru că au pierdut oameni brusc, care au lucrat câţiva ani. Asta e o realitate cu care ne confruntăm.
- Şi Giurgiu a pierdut oameni din sistem prin acelaşi mecanism.
- Sistemul de urgenţă medicală din România are pe an în jur de 6 milioane de situaţii
Elicopterul SMURD la bordul căruia se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu, de 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, de 42 de ani, s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, potrivit ROMATSA, luni, la ora 16.16, la aproximativ 500 de metri de mal.