În toate Bisericile Ortodoxe, credincioșii aduc flori și trec pe sub Sfântul Epitaf, iar diseară participă la denia Prohodului.
Cu flori în mână și cu capetele plecate, credincioșii pot trece, pe durata întregii zile, pe sub sfânta masă, așezată în mijlocul bisericii, pe care se află Epitaful, pânza cu chipul lui Iisus Hristos.
”Trecerea pe sub aceasta masă simbolizează faptul ca noi nu îl lăsăm singur pe Mântuitorul Iisus Hristos. Coboram și noi și intram în chip simbolic pe sub aceasta masă, de 3 ori, simbolizând ca nu îl lăsam singur în mormânt și noi oamenii, firea omenească, suntem aproape de firea dumnezeiască”, a explicat Gabriel Cazacu, preot paroh la Mănăstirea Cașin, pentru Antena 3 CNN.
Totodată, simbolizează trecerea prin moarte și prin mormânt, pentru a putea ajunge la viața veșnică. Foarte important în Vinerea Mare este și postul negru, ținut pentru iertarea păcatelor.
”În casele noastre, creștinii ajunează. Adică bem doar apă. Este o zi în care venim la sfânta biserică ca la un mort. Regretând noi, oamenii, din toate locurile și din toate timpurile, faptul ca noi L-am vândut și L-am ucis pe Mântuitorul Iisus Hristos, care moare ca un miel. Se duce spre înjunghiere pentru păcatele noastre”, a mai spus preotul.
Citește și: Tradiţii şi obiceiuri în Vinerea Mare. De ce se dau căni peste mormântul celor adormiţi
Seara, în toate bisericile se cântă Prohodul, slujba de înmormântare a Mântuitorului Iisus. Apoi tot soborul înconjoară biserica de trei ori.
”Învățăm faptul că Mântuitorul Iisus Hristos se face ascultător, ne oferă noua pilda de smerenie totală.
Îndeplinește toate proorociile și vine și se jertfește pe cruce pentru păcatele noastre. Fiind cu sulița străpuns în coasta sa, ne spune tuturor: Părinte, iartă-i că nu știu ce fac. Așadar veniți la Sfânta Biserică. Lăsați toate grijile, cele administrative, cele gospodărești. Astăzi este vreme pentru suflet, pentru mântuire, regăsire, pentru speranță”, a concluzionat Gabriel Cazacu.