Oamenii care aleg să călătorească cu trenul în această perioadă se plâng de mizerie, condiţii inumane, iar vagoanele s-au transformat în saune îngrozitoare, deoarece nu sunt dotate cu aer condiţionat.
Mai mult decât atât, toaletele sunt murdare, fără hârtie igienică şi săpun, iar mirosul este insuportabil.
Românii care au circulat cu trenul în ultima perioadă descriu imaginea dezolantă a nepăsării, iar aerul este cu adevărat irespirabil.
"Am mers aproximativ 8 ore la peste 38 grade. E strigător la cer aşa ceva!", spune o femeie care a circulat recent cu trenul
Condiţii greu de suportat au fost şi într-un tren ce a plecat duminică din Mangalia cu destinația București Nord, acolo unde o copilă a leșinat, din cauza căldurii din vagoane.
La gara din Constanţa fetița a fost preluată de o ambulanță cu convulsii, spun martorii, care au filmat intervenţia echipajului de salvare.
Incidentul a fost povestit de un pasager al trenului.
"Este 3 iulie, ora 18, și sunt într-un tren ce a plecat din Mangalia cu destinația Bucuresti Nord, asta însemnând o călătorie de aproximativ 4:20 ore. Afară sunt cel puțin 30 de grade, iar în tren s-a produs o saună îngrozitoare. Tineri, copii, bătrâni, oameni cu probleme medicale sunt nevoiți să suporte condițiile inumane oferite de CFR Călători. Aerul este aproape irespirabil, lucru ce a dus la un caz de leșin. O copilă a fost luată cu SMURD-ul din gara din Constanța din cauza căldurii din vagoane, având la plecare convulsii pe targă. Mi se pare inadmisibil ca în această perioadă din an să nu se ofere aer condiționat, iar ce este cel mai absurd este ca la începutul călătoriei, timp de vreo 5-10 minute, a fost distribuit în vagon aer rece, după care a fost stopat. Mi se pare ca dați dovada de o nepăsare fără margini față de călători și de condițiile de bun simț pe care ar trebui să le oferiți. Este critic ce se întâmplă. Nesimțirea atinge cote inimaginabile. Meritați sa fiți dați in judecată", scrie călătorul revoltat de experiența trăită în tren pe pagina de Facebook CFR Calatori.
Comunicatul transmis de CFR Călători despre funcționarea instalațiilor de aer condiționat
Potrivit companiei feroviare, România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.
"CFR Călători informează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale.
Valorile parametrilor de lucru pentru instalațiile de climatizare sunt reglementate de către Organisme Internaționale la care sunt aliniate toate statele care dețin căi ferate, inclusiv toate statele membre ale UE, cu referire directă la UIC – Union Internationale de Chemins de Fer, Asociație din care și România face parte ca membru fondator. Documentul de referință este Fisa UIC nr.553-1/2005.
Referitor la cele prezentate facem următoarele precizări:
România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.
Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C, temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare.
Singura modalitate de a îmbunătăți valorile de regim termic în interiorul vagonului sunt operațiile de mentenanță preventivă și monitorizarea în parcurs cu personal de specialitate a trenurilor care circulă în condițiile descrise anterior, lucrări care în acest moment se efectuează de la începutul sezonului cald în permanență, cu mențiunea că nu poate fi eliminat în totalitate impactul generat de depășirea pragului de temperatură și umiditate.
Menționăm că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor. Astfel că pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat și folosind întregul parc de material rulant tehnic disponibil, în special pe rutele ce înregistrează cele mai mari solicitări de trafic, CFR Călători recomandă pasagerilor să își planifice din timp călătoria, să utilizeze toate trenurile puse la dispoziție în graficul unei zile de circulație și să își procure din timp legitimaţiile de călătorie, folosind toate canalele disponibile în acest sens", se arată în comunicatul de presă transmis de CFR Călători.
Citiţi şi: Radiografia litoralului românesc. Ce spun turiştii despre călătoriile cu trenul: "E de groază"