Elevii
români au performanţe sub mediocre la citire, matematică şi
la ştiinţele exacte. Este concluzia ultimelor evaluări ale unor
studii internaţionale care măsoară randamentul şcolar al elevilor
la sfârşitul ciclului primar şi gimnazial.
Elevii
români au performanţe şcolare tot mai slabe, sub media
internaţională. Potrivit unui studiu de specialitate, întocmit
de Asociaţia Internaţională de Evaluare a Randamentului Şcolar şi
finalizat în acest an, dacă la evaluarea similară din 2001,
România s-a clasat pe locul 22, din 35 de ţări participante,
în 2006, am ajuns abia pe locul 36, din 45 de state concurente.
Se pare că doar 4 la sută dintre elevii români au putut fi
încadraţi la nivelul internaţional de performanţă Avansat,
pe anul 2006. Regresul este notabil, comparativ cu situaţia din alte
ţări. De exemplu, o cincime dintre elevii din Singapore au atins
acest nivel în acelaşi an.
Evaluarea se referă la
elevii de 10 ani, care au parcurs patru ani de şcoală şi urmăreşte
să vadă în ce măsură aceştia pot susţine interpretări pe
baza unui text citit la prima vedere. Capacitatea de a integra
informaţiile provenite din fragmente diferite, precum şi gradul de
înţelegere al caracteristicilor lietrare ale unui text
reprezintă un alt criteriu în funcţie de care au fost
evaluaţi elevii.
Nici în ceea ce priveşte ştiinţele
exacte - mai precis matematică, chimie, fizică, biologie şi
geografie - elevii români nu stau mai bine. În acest caz,
în care este vorba despre elevii de clasa a 8-a, situaţia este
cu atât mai îngrijorătoare cu cât diferenţele
dintre şcoala cea mai bună şi şcoala cea mai slabă din punctul
de vedere al performanţelor s-au dublat în 2007, faţă de
2003. Dacă în Slovenia, Norvegia, Japonia, Coreea, Islanda sau
Cipru diferenţa între şcoli este de doar 7%, nu acelaşi
lucru se poate spune despre ţara noastră unde procentul este de
35%.
Studiul întocmit de Asociaţia Internaţională de
Evaluare a Randamentului Şcolar arată că există şi soluţii
pentru cei rămaşi în urmă la capitolul performanţe şcolare.
Se pare că una dintre ele este cititul cu voce tare, întrucât
cei care citesc cu voce tare o dată-de două ori pe lună obţin
rezultate mai bune. O altă metodă indicată de autorii studiului
este tehnica cititului în gând de unul singur -cei peste
80% dintre elevi cărora li se cere acest lucru zilnic obţin scoruri
la citire mai ridicate.
Antena
3