Antena 3 CNN Actualitate Schimbări majore la polițele RCA! Șoferii care ar putea plăti amenzi uriașe din septembrie 2024

Schimbări majore la polițele RCA! Șoferii care ar putea plăti amenzi uriașe din septembrie 2024

Laura Dinu
4 minute de citit Publicat la 11:00 29 Feb 2024 Modificat la 11:00 29 Feb 2024
asigurare rca
Schimbări majore la polițele RCA! Șoferii pentru care sancțiunile cresc de 15 ori Sursa foto: asigurare-rca.ro

Ultima formă a propunerilor făcute de ASF vine cu schimbări în ceea ce privește sistemul bonus/malus (care se va schimba radical), durata pe care se poate emite o poliță RCA, sancțiunile pentru cei care circulă fără asigurare sau sistemul de plată a daunei în avans direct către păgubit (așa numita regie proprie).

Sistemul bonus-malus

În ceea ce privește sistemul bonus-malus, modificarea constă în detalierea elementelor noi care vor putea fi luate în considerare pentru sancționarea prin preț a șoferilor cu un comportament prost în trafic și, eventual, bonusarea suplimentară a celor cu o conduită bună. 

Bonus/malus – sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcție de criterii precum:
a) istoricul de daune plătite;
b) natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv vătămări corporale sau decese;
c) conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect pshihoactiv;
d) oferirea unor informații false la momentul încheierii contractului RCA;
e) nerespectarea continuității obligației de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;
f) contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente, scrie economica.net care citează documentul, subliniind faptul că articolele evidențiate reprezintă noutăți. 

RCA pe o lună urmează să dispară, însă apare RCA în rate, cu direct debit și raportări ale restanțierilor, ca la Biroul de Credit

Rămân aproape în aceeași formă definită inițial posibilitatea de a solicita o clauză de franșiză, care să permită reducerea primei, dar și posibilitatea de suspendare a valabilității RCA, doar pentru polițele pe 6 sau 12 luni și doar pe o perioadă care să nu depășească intervalul de timp până la expirarea valabilității contractului de asigurare. Suspendarea se face simplu, printr-o cerere adresată asigurătorilor.

Mai mult decât atât, RCA va putea fi plătit în rate, iar noua formă a propunerilor vine și cu precizări clare în ceea ce privește numărul de rate. Așadar, ratele vor putea fi lunare (12), trimestriale (4) sau semestriale (2). Această facilitate este obligatorie pentru asigurător și facultativă pentru asigurat și se aplică doar în cazul contractelor pe 12 luni.

Există însă și cazuri în care asigurătorul poate refuza ofertarea în rate, anume aceea în care asiguratul înregistrează restanțe de plată pentru polițe RCA sau alte tipuri de asigurări.

Asigurătorii vor trebui să raporteze în baza de date AIDA a BAAR pe cei care nu își plătesc la timp ratele, pe un sistem similar cu cel prin care băncile raportează restanțierii la Biroul de Credit. 

Plata daunei în avans

Economica vorbește și despre reglementarea în premieră a plății daunei în avans, direct către păgubit, adică așa numitul sistem regie proprie.

Mai exact, se schimbă definiția situațiilor în care păgubitul trebuie să aducă documente care să justifice calitatea reparației, dacă vrea să încaseze efectiv dauna.

Iată cum sună noua prevedere:

(7) La solicitarea persoanei prejudiciate, despăgubirile pot fi achitate anticipat reparației bunului avariat, cu excepția situației vehiculelor care au suferit deficiențe majore sau periculoase conform Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, cu modificările și completările ulterioare.

(8) Excepția prevăzută la alin. (7) nu este aplicabilă în următoarele situații:
a) vehiculul a fost încadrat în situația de daună totală economică;
b) vehiculul a fost înstrăinat avariat;
c) vehiculul a fost radiat din circulație.

Din toamnă, șoferii care circulă fără RCA vor putea fi amendați și prin sistemul de camere al CNAIR. Amenzile cresc și de 15 ori

În ceea ce privește șoferii care circulă fără RCA, vor fi implicate în premieră mai multe instituții, inclusiv Poliția și CNAIR, aceasta din urmă având funcțional un sistem foarte eficient de verificare a rovinietei.

Sistemul va putea fi folosit inclusiv pentru verificarea existenței asigurării și, mai departe, pentru sancționarea celor care nu se află în legalitate. Sistemul AIDA (cu datele RCA gestionate de BAAR) va trebui să fie interconectat cu baza de date a Ministerului de Interne (privind mașinile înmatriculate în România, amenzile de circulație și altele) și baza CNAIR până pe 30 septembrie 2024.

Conform unei alte prevederi, aplicarea amenzilor inclusiv prin camerele de verificare a CNAIR va trebui să se poată face imediat după data mai sus amintită.

Amenzi uriașe pentru cei care circulă fără RCA

Se modifică și amenzile pentru cei care nu dețin RCA. Astfel, se va introduce pentru prima dată o diferențiere în funcție de vehicul, mai precis de riscurile generate de fiecare categorie de vehicule (amenzi mai mari pentru vehiculele din segmente care produc accidente mai multe și mai grave). În acest moment, amenda pentru cei care circulă fără RCA este între 1.000 și 2.000 de lei, de obicei aplicată la nivelul minim și plătibilă la jumătate, dacă plata se face în 48 de ore.

Prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. k) și l) se sancționează cu amendă după cum urmează:
a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;
b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei;
c) în cazul vehiculelor de transport marfă:
(i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei;
(ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei;
(iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;
d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.

×
x close