Guvernul este somat sa intervina pentru a stabili nivelul preturilor pentru politele RCA la un nivel sustenabil. In caz contrar, asigurarea obligatorie ar putea ajunge la 1.000 de euro pentru o Dacia Logan, de exemplu.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a avertizat ca lipsa de actiune imediata poate conduce la scumpiri masive incepand cu 1 ianuarie 2016, potrivit unui comunicat remis
Ziare.com.
"O asigurare obligatorie prin lege nu trebuie sa te oblige la faliment sau la imposibilitatea de a plati valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat", avertizeaza UNTRR.
Singura investigatie necesara ar fi cea a sistemului defectuos de gestiune al pietei de asigurari din ultimii zece ani, care conduce in prezent la blocarea acestei piete, sustin acestia.
Daca in 2013, cotatiile uzuale RCA erau sub 1.000 de euro/autovehicul de transport marfuri sau persoane, iar cele exceptionale erau de 3.000 de euro/autovehicul, in 2015 cotatiile uzuale RCA pentru vehiculele de transport marfuri si persoane au trecut de 3.000 de euro/vehicul si au aparut in piata cotatii de peste 100.000 de lei RCA/autovehicul.
"Daca astazi cotatiile exceptionale au ajuns sa egaleze pretul unui camion utilizat, in acest ritm de crestere cu 100% anual, in 5 ani costul RCA va egala pretul unui camion nou de 96.000 euro, iar cotatiile exceptionale vor fi peste orice masura", arata comunicatul.
UNTRR sustine ca lipsa de masuri din partea Guvernului "condamna industria transporturilor rutiere din Romania la faliment sau la mutarea activitatii in tari invecinate cu politici economice responsabile si asuma reducerea contributiei transporturilor rutiere adusa in principal din exportul de servicii, in PIB-ul Romaniei".
Asociatia a initiat un dialog cu autoritatea care gestioneaza in prezent acest domeniu, Autoritatea de Supraveghere Financiara, dar si cu firme de asigurari in vederea identificarii riscurilor care genereaza cele mai semnificative costuri in RCA si care ar putea fi reduse prin actiuni comune de stimulare a reducerii acestora.
"Din pacate, in urma acestor discutii nu a rezultat nicio actiune concreta care sa poata oferi sansa obtinerii unor rezultate diferite pe termen mediu si lung, cu atat mai putin pe termen scurt si imediat", mai arata UNTRR.
Ce se intampla de la 1 ianuarie 2016
De la 1 ianuarie 2016 se va aplica Directiva 2009/138/CE, cunoscuta si sub numele Solvency II, care se va aplica tuturor companiilor de asigurari si reasigurari cu un volum anual de prime de peste 5 milioane euro sau cu rezerve tehnice de peste 25 milioane euro, ceea ce va marca o crestere a tarifelor RCA, potrivit UNTRR.
In Romania sunt circa 30.000 de firme de transport marfuri care opereaza aproape 150.000 de autovehicule de peste 3,5 tone transport contra cost si in cont propriu, dar si peste 4000 de firme de transport calatori care opereaza circa 35.000 de autobuze si autocare de peste 1+8 locuri pentru transport contra cost si in cont propriu, in domeniu lucrand circa 400.000 de angajati.
"Imposibilitatea firmelor de transport de plati aceste sume astronomice pentru RCA va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier si la mutarea in alte tari a firmelor medii si mari de transport rutier din Romania, si poate conduce la o crestere a RCA pentru cei care supravietuiesc captivi in sistemul obligatoriu de asigurari RCA din Romania la valori care pot trece de 1.000 de euro pentru un Logan", au incheiat cei de la UNTRR.