Ministerul Sănătății anunță investiții istorice în serviciile medicale de urgență din România. Peste 1.300 de posturi suplimentare au fost înființate, spre a deservi medicina de urgență din întreaga țară. Centrul Operativ pentru Situații de Urgență (COSU) se mută într-un sediu nou, digitalizat și dotat cu echipamente performante pentru gestionarea urgențelor medicale. De asemenea Ministerul Sănătății a decis dublarea personalului dedicat COSU.
Printr-o Hotărâre a Guvernului, Ministerul Sănătății a crescut capacitatea administrativă și operativă a situațiilor de urgență medicale inclusiv prin înființarea Direcției de Medicină de Urgență, respectiv prin dublarea numărului de personal al Centrului Operativ pentru Situații de Urgență (COSU) din cadrul Ministerului Sănătății. În ceea ce privește personalul Serviciilor de Ambulanță, Ministerul Sănătății acesta a fost suplimentat cu 1.312 posturi noi față de anul 2021.
Sediu digitalizat pentru Centrul Operativ pentru Situații de Urgență (COSU)
Ministerul Sănătății prin proiectul de informatizare a secțiilor ATI (SIEC-ATI) va putea din acest moment să monitorizeze numărul de paturi disponibile pentru pacienții critici. Monitorizarea și alocarea urgențelor medicale în funcție de capacitatea spitalelor se va realiza de serviciul COSU care beneficiază de astăzi de un nou sediu în incinta Ministerului Sănătății, complet digitalizat și cu echipamente performante pentru gestionarea urgențelor medicale.
Colaborarea cu specialiștii DSU va continua în aceleași condiții, iar în cazul unor situații speciale de urgență, personalul Ministerului Sănătății va asigura suportul de specialitate din punct de vedere medical. Tehnologia de ultimă generație cu care a fost dotat sediul COSU va permite păstrarea tuturor conexiunilor operative cu structurile medicale de urgență din toate spitalele din România, indiferent de subordonare, inclusiv cu Departamentul pentru Situații de Urgență.
Investiții majore în serviciile de ambulanță și în digitalizarea serviciilor de urgență medicală
În perioada 2022-2024, bugetele alocate Ambulanței/UPU/CPU/SMURD din România ating praguri istorice, dacă în 2022 bugetul total general alocat era de 3,5 miliarde de lei, în anul 2024 bugetul a ajuns la 5 miliarde de lei.
Investițiile în infrastructura Ambulanței din România au crescut semnificativ în perioada 2022-2024, fiind alocate din bugetul Ministerului Sănătății 14 milioane de lei în anul 2023 și 12 milioane în 2022, față de 0.3 milioane alocate în anul 2021. O mare parte din aceste fonduri au fost dedicate pentru reabilitarea și dotarea corespunzatoare a Serviciilor Județene de Ambulanță. La acestea se adaugă 25 de milioane de euro pentru digitalizarea sistemului de Ambulanță din România cu fonduri europene din PNRR.
Alte 6.5 milioane de euro alocate prin Proiectul Băncii Mondiale pentru realizarea unui sistem național de telemedicina pentru unitățile de primiri urgențe. Proiectul se afla în implementare, fiind finalizat în această vară. 131 de Unități de primire urgențe (UPU) și Compartimente primire urgențe (CPU) din spitale județene, municipale și orășenești vor fi dotate cu echipamente IT (hardware și software), sisteme de comunicații date (audio și video), echipamente și dispozitive medicale specifice și alte echipamente pentru asigurarea infrastructurii necesare comunicării cu centrele regionale de telemedicină de urgență (București, Tg. Mureș, Timișoara și Iași).
Rolul principal al sistemului de telemedicină este de a facilita asigurarea de consultații de specialitate la distanță pentru pacienții ce se prezintă la unitățile/compartimentele de primire urgențe, respectiv asigurarea unui diagnostic rapid și decizii cu privire la tratamentul și transferul pacienților între unitățile sanitare. Sistemul va asigura transmiterea de date (audio și video) în timp real.