Vrem s
ă fim trata
ţi precum croa
ţii. Autorit
ăţile române încearc
ă s
ă-i conving
ă pe americanii de la Bechtel s
ă scad
ă pre
ţul kilometrului de autostrad
ă cu aproape 10 milioane de euro. La acest pre
ţ construiesc pentru croa
ţi, deci unde ar fi problema? Problema este c
ă americanii nu vor s
ă negocieze pân
ă când partea român
ă nu le va achita, integral, toate datoriile.
Muncitorii contracta
ţi de americani fac acum doar lucr
ări de între
ţinere.
"În momentul de fa
ţă sunt ni
şte lucr
ări de repara
ţii, foarte foarte pu
ţine, se înlocuiesc ceva borduri, unele rigole se mai refac, se recimenteaz
ă, cam atât. Lucr
ări noi, nu", a spus Mihai Lup, liderul sindicatului muncitorilor Bechtel.
La Bucure
şti, între timp, se duc lupte între oficiali.
"Se poart
ă negocieri în prezent privind programul de lucr
ări pe 2011
şi 2012 în tot acest context
şi mai ales reducerea costurilor", a precizat Nicoleta Davidescu, director de proiect la Autostrada Transilvania din CNADNR.
Pân
ă acum, pentru un kilometru de autostrad
ă, am pl
ătit 16 milioane de euro. În urma negocierilor, costul ar urma s
ă scad
ă la lapte milioane de euro. Dar americanii au,
şi ei, dolean
ţele lor. Datoria de peste 100 de milioane de euro a statului s
ă fie pl
ătit
ă pân
ă la toamn
ă. Apoi, ar relua lucr
ările. Doar pe cele începute.
În cei
şapte ani de la începerea lucr
ărilor, americanii de la Bechtel au dat în folosin
ţă doar 52,5 km din cei 415 km ai Autostr
ăzii Transilvania. Al
ţi 64 sunt în lucru, spre grani
ţa cu Ungaria.
Compania de autostr
ăzi a pl
ătit, pân
ă acum, 1,3 miliarde de euro, mai mult de jum
ătate din valoarea estimat
ă pentru toată autostrada Transilvania. Cum sfâr
şitul lucr
ărilor pare s
ă se piard
ă în orizont, ministrul Transporturilor se concentreaz
ă pe alte zone. Vineri, va inaugura 21 de kilometri de autostrad
ă. Este vorba despre tronsonul de la Medgidia la Constan
ţa.
Şoferii vor putea circula pentru început doar pe câte o band
ă pe sens. Întreaga por
ţiune, de la Cernavod
ă la Constan
ţa, va fi gata abia în 2013.