Închisorile secrete ale CIA din România, Polonia şi Lituania sunt legate între ele prin linii invizibile. Zboruri ale avioanelor închiriate de serviciile secrete americane stau mărturie. Curse directe între aceste ţări dovedesc că aceste centre de detenţie au funcţionat ca un întreg, parte a unui sistem global controlat de CIA.
Echipa Observator îţi prezintă, în exclusivitate, Roantanamo - închisorile CIA din România - un serial realizat de George Colgiu şi Dan Gecui, împreună cu Ştefan Cândea de la Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie.
22 septembrie 2003. Un singur avion, Boeing 737, şi un indicativ american sec: N313P. Este însă unul dintre cele mai cunoscute avioane implicate în transferul suspecţilor de terorism.
Poliţia de Frontieră ne-a confirmat că au fost avioane care au aterizat în Polonia, pe Aeroportul Szymany, cinci dintre ele aveau pasageri la bord la sosire şi au plecat goale, doar cu echipajele la bord, iar ultimul, din 22 septembrie 2003, a sosit fără pasageri, dar a plecat cu cinci oameni la bord.
Destinaţia oficială: România, aeroportul Mihail Kogălniceanu. Cea reală? Aeroportul Băneasa. Documentele polonezilor arată că Boeingul închiriat de CIA a plecat mai întâi din Kabul, fără pasageri. La Szymany a îmbarcat cinci persoane. Informaţiile noastre arată că în avion se afla sauditul Al Nashiri, care fusese închis într-un loc secret de la Stare Kiejkuty.
De la Băneasa, aeronava a mai făcut escală în capitala Marocului, Rabat, şi apoi s-a oprit la Guantanamo. Este zborul care marchează închiderea închisorii CIA din Polonia şi deschiderea celei de la Bucureşti.
Curios este că din documentele poloneze reiese că avionul a plecat de la Syzmany spre Băneasa cu 12 persoane. În documentele obţinute de APADOR-CH în urma unui proces cu Autoritatea Aeronautică din România, reiese că în aeronavă erau în total doar nouă persoane şi la sosire şi la decolare. Unde sunt ceilalţi trei? "Pierduţi" pe drum sau, probabil, debarcaţi pe Băneasa.
După câteva luni, în ianuarie 2004, aeronava N313P revine în România, de data aceasta pe aeroportul Timişoara. Un alt avion CIA care efectuează zboruri în Polonia apare în România - Gulfstream cu înmatricularea N379P. Din documentele poloneze rezultă că a sosit pe aeroporturile din această ţară de cinci ori într-un an. Opt pasageri au fost debarcaţi din acest avion pe teritoriul Poloniei.
Aceste două avioane menţionate, N313P şi N379P, fac parte din alt univers al contractelor cu CIA, care a fost bine documentat.
La fel şi zborul spre România, din 25 octombrie 2003. Documente portugheze şi daneze confirmă existenţa zborului de la Băneasa la Amman. Într-un final, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a recunoscut cursa, până atunci secretă, de la Praga la Amman cu escală la Băneasa. Chiar răspunsurile la aceste zboruri secrete din Polonia spre România ar putea declanşa o nouă investigaţie la Bucureşti.
Acestea nu sunt singurele zboruri documentate care leagă ţările care au găzduit închisori CIA.
În februarie 2005, un alt Boeing aterizează la Băneasa. Înmatricularea N787WH nu sare în evidenţă la prima vedere. Oficial, e o cursă între Băneasa şi Goteborg. Totul pentru a masca adevărata rută a avionului CIA: Rabat la Băneasa şi de aici la Palanga, în nordul Lituaniei. Existenţa acestui zbor secret a ieşit la lumină în urma anchetei parlamentare de la Vilnius. Şi nu le-a fost uşor.
De ce atâta secretomanie? Cel mai probabil pentru că la bord se afla Abu Zubaydah, fost membru al-Qaeda, multă vreme un deţinut-fantomă al americanilor, despre care nimeni în afara CIA nu a ştiut. Datele încrucişate arată că acest avion, N787WH, a fost folosit în transferul lui între două închisori CIA, via Băneasa.
Acestea nu sunt singurele zboruri ale avioanelor CIA în România.
CITEŞTE PE A1.RO ÎNTREGUL ARTICOL CU PRIVIRE LA ÎNCHISORILE C.I.A. DIN ROMÂNIAObservatorul şi Centrul Român pentru Jurnalism de investigaţie au încercat să scoată la lumină aceste complicităţi. În fiecare seară vedeţi la Observator un serial-anchetă exclusiv - Roantanamo: închisorile CIA din România.