Antena 3 CNN Actualitate REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ. Notele la EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 în județul Dolj

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ. Notele la EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 în județul Dolj

16 minute de citit Publicat la 19:07 25 Iun 2015 Modificat la 19:07 25 Iun 2015
simulare-evaluare-nationala.jpg
REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ Vineri, până la ora 16.00, vor fi publicate REZULTATELE LA EVALUARE NAȚIONALĂ 2015.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ Miercuri, 5.127 de elevi doljeni au susţinut cea de-a doua probă din cadrul examenului de evaluare naţională, cea de la matematică. La nivelul judeţului, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj, nu au fost înregistrate incidente,scrie gds.ro.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
Toate şcolile au reuşit să se conecteze în timp util la internet pentru preluarea subiectelor. „Am avut surpriza să constatăm o creştere a prezenţei la evaluarea naţională. Trei elevi care nu s-au prezentat la prima probă, cea la limba română, au decis să susţină examenul la matematică, încurajaţi probabil de subiectele primite de colegii lor la limba română“, a spus Janina Vaşcu, inspector şcolar general adjunct în cadrul ISJ Dolj. Situaţia elevilor care au decis să se prezinte doar la una dintre probele de examen din cadrul evaluării naţionale nu se schimbă. Aceștia nu promovează examenul, însă vor fi repartizați oricum la liceu.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
Subiectele pe care le-au avut de rezolvat ieri absolvenţii de clasa a VIII-a la matematică au fost structurate pe trei mari cerinţe, fiecare cu mai multe subpuncte. Subiectele au fost extrem de uşoare, au declarat cei mai mulţi candidaţi.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
„Neaşteptat de uşor, exact ce am lucrat la clasă. Trebuie să recunosc că nu ne-am aşteptat la asemenea subiecte. Cred că voi lua peste 9,50. Eu am problemă cu geometria, însă am rezolvat fără dificultate toate subiectele primite. Vreau să urmez CN «Carol I»“, a spus Mario Bîrcu, elev la CN „Carol I“, din Craiova. Şi Andrei Lucian Geană, absolvent de clasa a VIII-a, a fost de aceeaşi părere: „A fost foarte uşor. Eu nu prea sunt bun la matematică, însă subiectele pe care le-am primit au fost mult mai simple decât cele pe care le făceam la clasă sau mult mai uşoare decât cele pe care le-am primit la simulare. Şi colegii mei sunt de aceeaşi părere. Singurul subiect care mi s-a părut mai dificil a fost cel de la punctul c, unde aveam de determinat sinusul unui unghi dintre două planuri. Vreau să urmez CN «Nicolae Titulescu»“.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2014-2015

In baza prevederilor art. 94, alin. (2) lit. e) şi ale art.361 din Legea Educaţiei Naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

ale prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, cu modificările ulterioare,

în temeiul prevederilor art.5 din Hotărârea Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,

MINISTRUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE

emite prezentul ordin:

Art.1. Se aprobă Calendarul de desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, în anul şcolar 2014-2015, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art.2. Evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a se desfăşoară în anul şcolar 2014-2015 în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2010-2011 prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4801/2010 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2010-2011, şi cu prevederile prezentului ordin.

Art.3. (1) Se aprobă Programa pentru disciplina limba şi literatura română, valabilă pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2014-2015. Programa este prevăzută în Anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Se aprobă Programa pentru disciplina matematică, valabilă pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2014-2015. Programa este prevăzută în Anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.

Str. General Berthelot nr. 28-30, Sector 1, 010168, Bucureşti Tel: +40 (0)21 405 62 70 Fax: +40 (0)21 312 01 40 www.edu.ro 

(3)        Programa pentru disciplina limba şi literatura slovacă maternă, valabilă pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VlII-a în anul şcolar 2014-2015, este cea aprobată prin ordinul ministrului educaţiei naţionale nr.4924/29.08.2013.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ  4)           Programele pentru disciplinele la care se susţine evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2014-2015, altele decât cele menţionate la alin. (1), alin.(2) şi alin.(3), sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4801/2010.

Art.4. Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale poate elabora instrucţiuni/proceduri, în vederea bunei organizări şi desfăşurări a Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a VIII-a.

Art.5. - (1) Comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a răspund pentru buna organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale.

(2)        În vederea pregătirii Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti creează baza de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ gimnazial şi la nivel judeţean, care cuprinde datele personale ale elevilor din clasa a VIII-a, conform solicitărilor Comisiei Naţionale de Organizare a Evaluării Naţionale.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ  (3)          Comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru Evaluarea Naţională. Se confecţionează două tipuri de ştampile rotunde, care vor avea următorul conţinut:

a.         ştampila-tip pentru unităţile de învăţământ în care se organizează probe scrise pentru Evaluarea Naţională/centre de examen: “Evaluare Naţională 2015 - C.E.”;

b.         ştampila-tip pentru centrele zonale de evaluare: “ Evaluare Naţională 2015- C.Z.E”;

(4)        Ştampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 25 mm şi nu vor fi numerotate.

Art.6. (1) Comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a stabilesc/stabileşte componenţa comisiilor pentru Evaluarea Naţională cu 48 de ore înainte de începerea probelor scrise, cu respectarea principiilor competenţei în evaluare şi al compatibilităţii.

(2)        Cadrele didactice nominalizate ca evaluatori sunt selectate cu precădere din rândul cadrelor didactice abilitate în domeniul evaluării, prin cursuri de formare recunoscute de Ministerul Educaţiei Naţionale.

(3)        Cadrelor didactice nominalizate ca asistenţi le este interzisă intrarea în sălile de examen cu telefoane mobile sau cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, precum şi cu ziare, reviste, cărţi etc. Materialele nepermise în sala de examen vor fi introduse într-un un plic/o pungă, împreună cu un bileţel/o etichetă pe care se notează numele şi prenumele posesorului, care va fi păstrat/păstrată până după predarea lucrărilor scrise într-o sală specială stabilită pentru depozitarea obiectelor personale, supravegheată de o persoană desemnată de comisia din unitatea de învăţământ.

(4)        Nu vor fi nominalizate în comisiile pentru Evaluarea Naţională persoane care, în sesiunile anterioare ale examenelor naţionale, nu şi-au îndeplinit corespunzător atribuţiile, care au săvârşit abateri, respectiv au fost sancţionate.

(5)        În unităţile de învăţământ în care, în sesiunile anterioare, s-au constatat nereguli grave în organizarea şi desfăşurarea Evaluării Naţionale, comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a pot/poate decide nominalizarea în comisiile pentru Evaluarea Naţională a unor cadre didactice din alte unităţi de învăţământ.

(6)        Comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a pot/poate decide suspendarea organizării Evaluării Naţionale în unităţile de învăţământ în care, în sesiunile anterioare, s-au constatat nereguli grave în organizarea şi desfăşurarea Evaluării Naţionale.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
Camere de supraveghere la examene

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
  Art.7. (1) Comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a vor/va asigura dotarea cu camere funcţionale de supraveghere video şi audio a sălilor de clasă din unităţile de învăţământ în care se desfăşoară probele pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a, a sălilor în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi a sălilor în care se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise.

(2)        Activitatea de monitorizare a desfăşurării Evaluării Naţionale prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfăşura în conformitate cu o procedură stabilită de Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale.

(3)        În vederea asigurării desfăşurării corecte a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, comisiile din unităţile de învăţământ şi comisiile judeţene/ comisia municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă sau în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen din unitatea de învăţământ respectivă.

(4)        Dacă, în urma verificărilor menţionate la alin. (3), se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare, comisia din unitatea de învăţământ ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

(5)        În cazul în care verificările sunt făcute de comisia din unitatea de învăţământ, aceasta anunţă comisia judeţeană/ a municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi anunţă, după caz, Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale.

Art.8. - (1) Se interzice candidaţilor la Evaluarea Naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ în acest scop.

(2)        Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate la alin. (1) în sala stabilită de comisie în acest scop nu vor fi primiţi în examen.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ Ce este interzis

(3)        Se interzice candidaţilor la Evaluarea Naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

(4)        Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea, sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul.

(5)        Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul.

(6)        Încălcarea regulilor menţionate la alin. (3), (4) şi (5) va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi vor fi eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia sau de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit sau au transmis materialele interzise.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
. Ce se întâmplă cu cei eliminați pentru fraudă

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ  (7)          Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă vor primi nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă respectivă.

(8)        Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a Evaluării Naţionale şi prevederile alin. (1)-(7) şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

(9)        După parcurgerea paşilor menţionaţi la alin. (8), candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin. (1)-(7) şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor menţionate la alin. (3), (4) şi (5) are drept consecinţă măsurile menţionate la alin. (6) şi (7).

Art.9. (1) Candidatul major şi părinţii/reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale să vadă lucrarea/lucrările proprie/proprii a/ale propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale după contestaţii. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

(2)        Solicitarea de vizualizare, menţionată la alin. (1), nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

(3)        Cu excepţia candidatului sau a părinţilor/reprezentanţilor legali ai acestuia, pot solicita să vadă lucrarea/lucrările doar membrii comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a Evaluării Naţionale sau ai Comisiei Naţionale de Organizare a Evaluării Naţionale, în scopul reevaluării acesteia/acestora, conform prevederilor art.6, punctul (10) şi ale art.9, punctul (25) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VlII-a în anul şcolar 2010¬2011, menţionată la art. 2.

Art.10. Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin.

Art.11. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

MINISTRU,

Remus PRICOPIE

BUCUREŞTI Nr. 4431 Data: 29.08.2014

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ. Calendarul la EVALUARE NAȚIONALĂ

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015. Anexa 1 la O.M.E.N. nr. 4431/ 29.08.2014 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, în anul şcolar 2014-2015

CALENDARUL DE DESFĂŞURARE A EVALUĂRII NAŢIONALE PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A ÎN ANUL ŞCOLAR 2014-2015

13 iunie 2015  Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

15-17 iunie 2015         Înscrierea la Evaluarea Naţională

22 iunie 2015  Limba şi literatura română - probă scrisă

23 iunie 2015  Limba şi literatura maternă - probă scrisă

24 iunie 2015  Matematica - probă scrisă

26 iunie 2015  Afişarea rezultatelor (până la ora 16)

26 iunie 2015  Depunerea contestaţiilor (orele 16 - 20)

27 -29 iunie 2015        Rezolvarea contestaţiilor

30 iunie 2015  Afişarea rezultatelor finale după contestaţii

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ I. STATUTUL DISCIPLINEI

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ Limba şi literatura română are, în cadrul evaluării naţionale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.

Prezenta programă pentru evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a la disciplina limba şi literatura română vizează evaluarea competenţelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse, de exprimare scrisă şi de utilizare corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse. Deoarece competenţele de evaluat sunt ansambluri de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini formate în clasele a V-a - a VIII-a, subiectele pentru evaluarea naţională vor evalua atât competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora, conform programei şcolare actualizate pentru clasa a VIII-a (aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării cu nr. 5097/ din 09.09.2009), cât şi conţinuturile din programele şcolare actualizate pentru clasele a V-a - a VII-a.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ Prin evaluarea naţională la limba şi literatura română, în evaluarea unităţilor de conţinut care privesc domeniul limba română (Elemente de construcţie a comunicării), se are în vedere viziunea comunicativ-pragmatică, abordarea funcţională şi aplicativă a elementelor de construcţie a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor şi pe utilizarea lor corectă şi adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciţii de tip analitic (de recunoaştere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenţiere) şi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcţie), de subliniere a valorilor stilistice şi de evidenţiere a aspectelor ortografice şi de punctuaţie, în situaţiile care impun o asemenea abordare.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ În evaluarea unităţilor de conţinut ale domeniului lectură, sarcinile de lucru implică cerinţe care privesc înţelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale şi particulare ale textului şi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum şi redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvenţe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenţelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenţei la un gen literar sau la o specie literară), reflexive şi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenţierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte naraţiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ. Pentru competenţele de receptare şi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activităţi specifice şi vor realiza evaluarea de parcurs a progresului elevilor.

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ
  II.          COMPETENŢE DE EVALUAT

Tabelul de mai jos cuprinde competenţele generale care vizează receptarea şi producerea mesajelor scrise din programa şcolară pentru clasa a VIII-a (Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse; Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse), detalierile lor în competenţele specifice şi conţinuturile asociate, din programele şcolare pentru clasele a V-a - a VIII-a. 

1. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse

Conţinuturi asociate

-           idei principale, idei seeundare; ordinea logică şi temporală a ideilor/ a întâmplărilor dintr-un text;

-           moduri de expunere (naraţiune, descriere, dialog);

-           structuri în textele epice (logica acţiunii, timp, spaţiu, modalităţi de caracterizare a personajelor, relaţiile dintre personaje, naratorul) şi lirice (concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta, eul liric);

-           subiectul operei literare, momentele subiectului;

-           procedee de expresivitate artistică în textele

studiate (figuri de stil: personificarea, alegoria, repetiţia fonetică/ aliteraţia, metafora, hiperbola, epitetul,  comparaţia,            repetiţia,          enumeraţia,

antiteză);

-           sensul propriu şi sensul figurat al unor cuvinte într-un context dat;

-           elemente de versificaţie (măsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa);

-           trăsăturile specifice genului epic, liric şi dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere;

-           trăsături ale speciilor literare: schiţa, basmul popular, pastelul, fabula, nuvela, romanul, doina populară, balada populară;

-           texte literare (populare şi culte - aparţinând diverselor genuri şi specii); texte nonliterare;

-           arhaisme, regionalisme şi neologisme; cuvinte derivate, compuse sau obţinute prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune;

-           categorii semantice studiate:   sinonime,

antonime, omonime, cuvinte polisemantice; construcţii pleonastice; sensurile cuvintelor în contexte diferite;

-           mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale/conversiunea), familia de cuvinte; mijloacele externe de îmbogăţire a vocabularului;

-           ortografierea diftongilor, a triftongilor şi a vocalelor în hiat;

-           despărţirea cuvintelor în silabe;

-           semne de punctuaţie: punctul, virgula, două puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul întrebării, semnul exclamării, cratima, punctul şi virgula, linia de pauză;

-           semne ortografice: cratima, punctul;

-           valori expresive ale nivelurilor limbii (fonetic,

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2015 DOLJ 1.3 identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor şi preferinţelor lexical şi morfosintactic) într-un text dat; elemente de limbă şi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaţia;

-           categorii morfologice specifice părţilor de vorbire (conform programelor şcolare pentru clasele a V-a - a VIII-a): părţile de vorbire flexibile (verbul, substantivul, articolul, pronumele, numeralul, adjectivul) şi neflexibile (adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia); relaţii şi funcţii sintactice;

-           elemente de sintaxă a propoziţiei şi a frazei (probleme de acord; funcţii sintactice; tipuri de propoziţii principale şi subordonatele indicate de programa şcolară; propoziţia regentă, elementul regent, cuvintele şi construcţiile incidente; relaţii sintactice; topică şi punctuaţie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat);

-           elemente etice şi culturale în texte literare şi nonliterare şi exprimarea propriei atitudini faţă de acestea;

            privind un text studiat sau textul la prima vedere; aprecieri personale referitoare la fragmente din textele studiate sau la prima vedere;

utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de lexic şi de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie    -           elemente de lexic studiate în clasele V - VIII;

-           aplicarea corectă a cunoştinţelor de morfosintaxă în exprimarea scrisă;

-           folosirea corectă a semnelor de punctuaţie la nivelul propoziţiei şi al frazei (coordonare, subordonare, incidenţă);

-           enunţul, fraza, părţi de propoziţie şi propoziţii studiate (predicatul şi propoziţia subordonată predicativă, subiectul şi propoziţia subordonată subiectivă; atributul şi propoziţia subordonată atributivă; complementul direct şi propoziţia subordonată completivă directă; complementul indirect şi propoziţia subordonată completivă indirectă; complementele circumstanţiale şi propoziţiile subordonate circumstanţiale corespunzătoare (de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop); propoziţia subordonată circumstanţială condiţională, concesivă, consecutivă; expansiunea şi contragerea.

 

×
x close