Restituirea
banilor cheltuţi de bolnavi, pe medicamente, în timpul
spitalizării, se dovedeşte o capcana pentru pacienţi. Directorii
de spitale spun că nu au bani pentru a deconta reţetele
achiziţionate pe cheltuiala bolnavilor. Mai mult decât atât,
atrag atenţia jurnaliştii de la Gândul, în Ordinul
comun al Ministerului Sănătăţii şi al CNAS sunt stabilite
proceduri care fac aproape imposibilă returnarea sumelor plătite de
bolnavi.
Ordinul
comun al Ministerului Sănătăţii şi al CNAS prevede că spitalele
sunt obligate să ramburseze toate cheltuielile făcute de bolnavi
pentru medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice,
doar în anumite condiţii. Astfel, după ce se externează,
pacienţii trebuie să depună o cerere la managerul spitalului.
Aceasta trebuie să fie însoţită de reţeta cu avizele
şefului de secţie şi al directorului şi bonul fiscal, prin care
să solicite rambursarea banilor.
Conform
legii, pacientul trebuie să primească răspuns în 30 de zile.
Apoi, în funcţie de ce bani au şi spitalele, bolnavul ar
putea primi banii înapoi peste o lună sau două. Mai mulţi
directori de spitale au declarat pentru ziarul "Gândul"
că nu au cum să facă astfel de decontări şi consideră că legea
provoacă o stare de tensiune între medici şi pacienţi.
În
ordinul comun al Ministerului Sănătăţii şi CNAS se mai
precizează că rambursarea cheltuielilor reprezintă o obligaţie
exclusivă a spitalelor şi se realizează numai din veniturile
acestora pe baza unei metodologii proprii. Prevederea a creat
confuzii în rândurile managerilor de spitale, care
aşteaptă acum elaborarea unor norme metodologice.
În
schimb, reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
consideră că nu este nevoie de nicio normă de aplicare şi că
actul normativ este clar.
Antena3