Promisiunile ministerului Transporturilor de a schimba din datele contractului cu Bechtel, care are termeni păguboşi pentu România, au rămas fără acoperire.
Negocierile directe purtate cu şefii mari ai companiei nu au adus mai nimic nou, majoritatea problemelor rămânând.
Astfel, după cinci runde de discuţii, Transporturile au obţinut posibilitatea de a plăti facturile cu zece zile mai târziu decât se prevedea iniţial (35 de zile faţă de 25), posibilitatea de a plăti doar jumătate din banii facturaţi în euro (cealaltă jumătate urmând să fie plătită aici în lei) şi renunţarea la avansul care ar fi trebuit să fie plătit în acest an de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Surse din CNADNR declarau pentru
Cotidianul că ar fi concesii importante, dar reprezintă 5-10%, cel mult 20%, din probleme.
Se apreciază că nu se vorm mai pierde bani din cursul de schimb prin plata în lei pentru 50% din facturi, întârzirea de 10 zile amână şi data de la care încep să se plătească penalităţi.
Cu toate acestea, problemele grave ori nu au fost discutate, ori nu au fost acceptate, iar propunerea ministrul Berceanu de a restrânge contractul doar la cele patru tronsoane de autostradă dintre Câmpia Turzii şi Borş, urmând ca şi celelalte patru, dintre Braşov şi Câmpia Turzii, să fie ulterior licitate pentru concesiune a fost ca şi inexistentă.
Discuţiile nu au atins problemele acute ale contractului, cum ar fi termenele concrete de predare a altor tronsoane de autostradă. În timp ce Berceanu a declarat NewsIn că a fost discutat calendarul lucrărilor până în 2012, Bogdan Sgârcitu, purtătorul de cuvânt al companiei americane, dă asigurări că în protocol nu au fost stabilite termene concrete de deschidere a unor tronsoane de autostradă, altele decât cel pentru 2B.
Bechtel nu a renunţat la mecanismul de indexare a preţurilor unitare, oricum mari. De asemenea, nu se ştie cine plăteşte reparaţiile pentru lucrările efectuate prost (estimate la 50-100 de milioane de euro) şi nici nu lipseşte americanii de dreptul lor de a recurge pe tronsoanele 2B şi 3C la soluţii constructive ?umflate? faţă de necesităţi, cu mult mai scumpe.
Antena3.ro