Sărbătoarea de Bobotează reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul.
Cuvântul „agheasmă“(gr. aghios -sfinţire) înseamnă sfinţire şi denumeşte atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei.
Creștinii ortodocși merg la biserică încă de dimineață, în ziua de 6 ianuarie, de Bobotează, ca să ia Agheasma Mare.
Sfințirea cea mare a apelor se face de două ori pe an: în ajunul Bobotezei, 5 ianuarie, și cu ocazia sărbătoririi Botezului Mântuitorului, 6 ianuarie.
Cum se bea corect apa sfințită de Bobotează
Cum se bea apa sfinţită de Bobotează. Agheasma Mare se ia dimineața pe nemâncate și înainte de a se lua anafură. Aceasta este o greşeală banală pe care mulţi credincioşi o fac. Mănâncă anafura, înainte de a lua sfânta agheasmă.
Timpul în care se consumă Agheasma Mare este în perioada Praznicului Bobotezei, din preziua Bobotezei și până la Odovania Praznicului, până la 13 ianuarie.
Citeşte şi: Câte zile nu se spală rufe după sărbătoarea de Bobotează
De asemenea, se poate consuma în zile de sărbătoare, în zile de ajunare, înainte de masă dis de dimineață sau în zilele când credincioșii merg la biserică.
Câte zile se bea corect agheasma de Bobotează
Agheasma mare se bea înainte de a lua anafură. Deci, pe stomacul gol, în primele opt zile de după sărbătoarea de Bobotează. Opt zile, pentru că cifra opt simbolizează veşnicia.
Au voie să bea agheasma mare de Bobotează chiar şi cei care au fost opriţi de la Împărtăşanie, ca întărire spre nădejdea pocăinţei.
Preafericitul Patriarh Daniel mărturisea într-o predică închinată Botezului Domnului:
"Agheasma Mare se gustă în fiecare zi, opt zile la rând, pe nemâncate. De ce opt zile şi nu şapte? Pentru că, aşa cum spune într-o rugăciune, ea este curăţitoare spre viaţa veşnică. Gustând opt zile din apa aceasta, ne aducem aminte de botezul nostru, care a fost săvârşit pentru ca noi să avem arvuna vieţii veşnice, mântuirea şi dobândirea vieţii veşnice. Cifra 8 este simbolul veşniciei. Deci, opt zile la rând gustăm apa aceasta, ne sfinţim, ne întărim şi înmulţim în noi harul pe care l-am primit la botez, fără ca aceasta să fie o repetare a botezului, ne curăţim şi devenim mai iubiţi de Dumnezeu Tatăl, mai întăriţi în credinţa de către Dumnezeu Fiul şi mai sfinţiţi de către Duhul Sfânt".
Agheasma Mare nu trebuie să fie înmulțită
Agheasma Mare nu trebuie să fie înmulțită. Aceasta este încărcată cu darurile dumnezeiești ale Duhului Sfânt: săvârșește minuni, tămăduiește bolnavi, apără casele creștinilor de duhurile necurate, curățește mintea de gândurile rele, îi izbăvește din primejdii pe cei credincioși.
Efectele sunt arătate chiar de textul rugăciunii:
„Și-i dă ei harul izbăvirii și binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toți cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa să o aibă spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință…”.
Conform tradiției, credincioșii întrebuințează Agheasma Mare și pentru stropitul caselor, a gospodăriilor, a animalelor din bătătură, sfințind lumea din jur și chemând ajutorul lui Dumnezeu de-a lungul noului an. Agheasma Mare este păstrată la loc de cinste în locuință, îndeosebi în vase de sticlă.