Antena 3 CNN Actualitate Reglementări privind protejarea consumatorilor împotriva ilegalităţilor băncilor şi agenţiilor imobiliare

Reglementări privind protejarea consumatorilor împotriva ilegalităţilor băncilor şi agenţiilor imobiliare

3 minute de citit Publicat la 17:19 20 Noi 2008 Modificat la 17:19 20 Noi 2008
Reglementări privind protejarea consumatorilor împotriva ilegalităţilor băncilor şi agenţiilor imobiliare
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a propus în şedinţa de Guvern de miercuri, 19 noiembrie noi modificări legislative referitoare la protecţia consumatorilor în relaţia lor cu băncile şi cu agenţiile imobiliare, care au fost adoptate de către Guvern şi care vor intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea lor in Monitorul Oficial, conform unui comunicat de presă al ANPC remis către Antena3.ro.
ANPC a adoptat miercuri reglementări legate atât de protecţia clienţilor în faţa comisioanelor ascunse ale băncilor, cât şi legat de seriviciile imobiliare la care apelează consumatorii.
Astfel, la capitolul bănci, printre principalele aspecte adoptate se numără obligaţiile instituţiilor financiare, prin care trebuie să ofere consumatorilor contractele de credit încă din faza pre-contractuală, împreună cu o simulare de costuri, acest lucru dând posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajează pe termen mediu şi lung.
Băncile mai trebuie să prezinte costurile totale ale creditului în orice formă de publicitate în care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situaţiile în care clientul nu cunoaşte dobânda anuală efectivă (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreşte să-l semneze. Instituţiile financiare mai sunt nevoite să menţioneze în contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar, să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit, iar în cazul dobânzii variabile, să prezinte indicii şi modul de calcul în funcţie de care variază aceasta, în felul acesta clientul putând să urmărească şi să înţeleagă evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului.
Pentru a proteja cât mai bine consumatorul, ANPC a propus ca băncilor să le mai revine obligaţia de a nu modifica clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator, această prevedere dând clientului dreptul la rezilierea contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările propuse de bancă. Mai mult, băncile trebuie să închidă contul curent, aferent contractului de credit sau depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile în care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care îl considera închis odată cu achitarea integrală a creditului.
Raport amănunţit al tranzacţiei : surse de zgomot, umezeală şi poluare
Referitor la agenţiile imobiliare, conform noilor propuneri legislative adoptate, agenţii imobiliari au obligaţia de a prezenta consumatorilor, în faza precontractuală, toate informaţiile esenţiale cu privire la imobilul ce urmează a fi tranzacţionat, inclusiv:
- surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor; - preţurile practicate în piaţă; - situaţia juridică a imobilului; - nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumator; - nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliară.
De asemenea, agenţiile imobiliare nu mai au voie să perceapă penalităţi pentru neefectuarea tranzacţiei, din culpa consumatorului, în cuantum mai mare decât valoarea comisionului pe care acesta îl datora agenţiei în cazul efectuării tranzacţiei.
Produsele electronice şi electrocasnice, reparate în maxim 15 zile
Propunerile ANPC adoptate miercuri de către Guvern mai vizează şi vânzarea produselor nealimentare şi garanţiile acestora. Astfel, Autoritatea Naţională precizează introducerea în lege a unui termen de 15 zile pentru reparare sau înlocuire a produselor, pentru că în Legea 449/2003 nu este prevăzut un termen de reparare sau înlocuire şi că acestea se fac în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator.
De la momentul intrării în vigoare a legii şi până în prezent, s-a constatat, pe baza sesizărilor şi reclamaţiilor înregistrate la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, că această ?perioadă rezonabilă? nu este tocmai bine înţeleasă nici de către operatorul economic, nici de către consumator şi, în acest sens, se propune introducerea unui termen care ?să nu depăşească 15 zile?.
De asemenea, în cazul reparării produsului, vor fi montate numai piese noi, fapt precizat clar de lege.
Comunicat ANPC (pdf)
Paula Safta, Antena3.ro

×
x close