Antena 3 CNN Actualitate Raport din ianuarie: Pasarela de la Tâncăbeşti avea lucrări executate necorespunzător

Raport din ianuarie: Pasarela de la Tâncăbeşti avea lucrări executate necorespunzător

Raport din ianuarie: Pasarela de la Tâncăbeşti avea lucrări executate necorespunzător
26 Iun 2008   •   10:58

După ce o femeie a murit şi alte două persoane au fost grav rănite la Tâncăbeşti, unde o pasarelă s-a prăbuşit pe DN1, fiind agăţată de bena unui camion, se caută deja vinovaţii. Surpriza vine dinspre Curtea de Conturi, instituţie care a efectuat un raport referitor la starea pasarelelor de pe DN 1, raport prezentat în ianuarie 2008.

Din 90 de metri de parapet decontaţi, construiţi doar 21

În raportul Curţii de Conturi sunt menţionate, punctual, neregulile constatate la contrucţia pasarelei pietonale de la Tâncăbeşti. Mai precis, din cei 90 de metri de parapete direcţionale, decontaţi companiei SC Servomont Impex SRL, au fost construiţi doar 21. Mai mult, raportul arată că pentru aceeaşi pasarelă, au fost plătite lucrări executate necorespunzător.

Pasarele de la Tâncăbeşti a funcţionat 5 ani fără să aibă recepţia finală

"Deşi la terminarea lucrării, la data de 31.01.2002, s-a încheiat de către comisia de recepţie un proces verbal, în care se efectuau mai multe recomandări, precum: degajarea şi nivelarea terenului în zona pasarelei, execuţia fundaţiilor stâlpilor parapetului drecţional, amenajarea trotuarelor conform documentaţiei etc, cu termene de execuţie a acestor lucrări la data de 15 aprilie 2002, nici până la data finalizării auditului (noiembrie 2007) nu a fost efectuată recepţia acestora care să ateste remedierea acestora", precizează raportul.
Cu alte cuvinte, raportul Curţii de Conturi atrăgea atenţia asupra problemelor de la pasarelă încă din ianuarie acest an, dar până acum nimeni nu a luat nici o măsură. A fost nevoie ca o persoană să fie ucisă, pentru ca acest raport să intre în atenţia oficialilor. Din câte se poate observa din raport, pasarele a funcţionat cel puţin 5 ani (2002 - 2007) fără să aibă recepţia finală.

RAPORTUL CURŢII DE CONTURI, DIN IANUARIE 2008(pdf)

Raportul îl viza pe Mitrea

Raportul din ianuarie viza situaţia din perioada în care la ministerul transporturilor era Miron Mitrea. În raport se precizează că Ministerul Transporturilor a aprobat, în mandatul lui Miron Mitrea, plăţi ilegale către constructorii pasarelelor de pe DN1. Povestea pasarelelor de pe DN1 a început la sfârşitul anului 2000. Atunci, în baza Strategiei privind Programul de modernizare a drumurilor naţionale, Ministerul Transporturilor a demarat un proiect pentru securizarea pietonală şi fluidizarea traficului rutier pe DN1.
Ideea i-a aparţinut lui Miron Mitrea, cel care se afla la acel moment la conducerea ministerului, şi a fost pusă în practică doar în baza unei simple note de fundamentare, atrag atenţia jurnaliştii de la Săptămâna Financiară.

Pasarelele pietonale de pe DN 1

Documentul prevedea construirea a 28 de pasarele pietonale: 15 între Bucureşti-Ploieşti şi alte 13 pe tronsonul Ploieşti-Braşov. Pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Autostrăzi si Drumuri Naţionale, nu a realizat un studiu de fezabilitate care să susţină prin cifre şi alte date necesitatea realizării pasarelelor, susţin jurnaliştii. A fost însă doar una dintre multele abateri şi nereguli de la normele legale în derularea investiţiei.

Din cele 28 de pasarele prevăzute a fi construite pe tronsonul Bucureşti-Braşov doar 21 au fost recepţionate. Cinci asteaptă să fie finalizate, iar la alte două nici nu s-au început lucrările.

Plăţi ilegale pentru lucrări neexecutate

Cu toate acestea Ministerul Transporturilor a plătit integral costurile proiectului, constructorii încasând aproape 10 milioane lei. Din această sumă, susţin jurnaliştii, fostul ministru Miron Mitrea a aprobat plăţi ilegale pentru lucrări neexecutate în valoare de 2,3 milioane de lei în favoarea unui companiei Con Dem SA. Iar neregulile nu se opresc aici. La unele pasarele s-a constatat un grad avansat de degradare a protecţiei anticorozive la parapeţii şi la stâlpii de susţinere ai scărilor. Şi asta în condiţiile în care în caietele de sarcini s-a prevăzut încadrarea în categoria de protecţie anticorozivă unu, cu rezistenţa pe o durată de 10-20 de ani.

Reacţia poliţiei şi vina şoferului

O altă problemă legată de accidentul de la Tâncăbeşti este dată de reacţia poliţiei, precum şi de vinovăţia şoferului camionului. Primul dintre oficiali care a ajuns la locul accidentului, a fost ministrul transporturilor, Ludovic Orban, care a declarat că: "Poliţiştii susţin că nu au văzut camionul întrucât pe raza comunei Tâncăbeşti nu există nicio cameră de supraveghere".Transportatorii spun şi ei că semnalizarea rutieră pe DN1, referitoare la restricţiile de circulaţie ale camioanelor, este deficitară. Cât despre accident, ancheta ar trebui să analizeze starea tehnică a camionului, dar şi cât de sigură era pasarela pietonală. Se pare că şoferul nu era în timpul serviciului, ci făcea un transport particular.

Cum s-a întâmplat accidentul

Sub pasarela de câteva tone au fost prinse două maşini. La acel moment, pe şosea se aflau trei persoane: două femei şi un bărbat. Femeia de la volan a murit înainte ca cei de la descarcerare să o scoată din maşina strivită. Pasagera din spate a fost dusă la spital în viaţă. După alte câteva minute, a fost scos din maşină şi bărbatul de pe locul din dreapta şoferului.
Construcţia de fier de câteva tone s-a desprins de braţele laterale după ce a fost lovită cu putere de bena ridicată a unei basculante, care se pare că mergea cu viteză mare. Şoferul basculantei a oprit la câteva sute de metri de accident, pe câmp. Şi el a fost dus la spital.

IMAGINI DE LA ACCIDENTUL DIN TÂNCĂBEŞTI

Antena3.ro

×
Cele mai noi știri
Parteneri
x close