Deşi este criză financiară, cel puţin un milion de posturi de marinar sunt libere, pe piaţa navală mondială. În România, numărul marinarilor a scăzut cu un sfert, în ultimii 10 ani, din cauza dispariţiei liceelor de marină, dar şi a flotei comerciale.
În următorul deceniu va fi o mare problemă alcătuirea unui echipaj pe vapor, atrage atenţia Sindicatul Liber al Navigatorilor.
Armatorii mai au nevoie de peste un milion de marinari fără brevet şi zeci de mii de marinari brevetaţi.
Numărul marinarilor români este în continuă scădere. Au rămas doar 18.000 de marinari brevetaţi şi nebrevetaţi, faţă de 24.000 de marinari, câţi erau în urmă cu 10 ani, potrivit datelor Autorităţii Navale Române.
Pe lângă aceştia, pe navele de croazieră mai lucrează 21.000 de oameni, ca personal auxiliar.
Dispariţia liceelor de marină, civilă sau militară face ca marinarii care renunţă la meserie, din cauza vârstei, să nu mai fie înlocuiţi cu tineri. În următorii 10 ani, s-ar putea ajunge la o criză de personal navigant, a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, pentru
Evenimentul Zilei.Absolvenţii Universităţii de Marină Civilă din Constanţa, precum şi cei ai secţiilor civile ale Academiei Navale ?Mircea cel Bătrân" nu mai au unde să se angajeze în ţară.
Flota comercială a dispărut, la fel şi companiile româneşti de navigaţie. Marinarii ajung să lucreze direct pentru armatorii străini şi, pentru că nu au contract de muncă în România, nu vor primi nici pensie. În plus, marinăria nu mai există în Codul Muncii.
Un comandant de navă poate câştiga între 5.000 şi 10.000 de euro pe lună, iar un marinar fără studii superioare primeşte un salariu mediu de 1.500 de euro pe lună. Însă regulile internaţionale prevăd că nu au voie să navigheze mai mult de 6 luni pe an.
90% din transporturile comerciale mondiale au loc pe mare, iar costurile sunt mai mici decât în cazul transporturilor pe uscat.
Antena 3