Proiectul Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Strategiei de consolidare și dezvoltare a rolului Departamentului pentru Situații de Urgență în cadrul Sistemului Național de Management a Situațiilor de Urgență 2024-2030 se află în transparență pe site-ul DSU din 7 decembrie.
Astfel, din proiect aflăm că Ministerul Sănătăţii a fost exclus din circuitul de avizare, chiar dacă documentul acoperă şi unităţile de primiri urgenţe subordonate şi finanţate exclusiv de minister.
Prin ordonanţa nr. 1/2014, autorul fiind chiar Raed Arafat, şeful DSU a declarat în România stare de urgenţă permanentă (articolul 1, alineatul 1, litera a). Altfel spus, Arafat s-a asigurat că România nu este niciodată într-o stare de normalitate, ci de "normalitate provizorie" pentru că doar aşa DSU poate ajunge să coordoneze Unităţile de Primiri Urgenţe (UPU). În stare de normalitate, DSU nu ar avea decât un rol operativ.
În ultimul proiect de HG privind strategia DSU în perioada 2024-2030, în nota de fundamentare, rolul DSU este consolidat, după cum urmează:
"2.1.DSU Dispune si coordonează "permanent" acțiuni și cheltuieli (sunt/ nu sunt dezastre; se declară/nu se declară "stare de urgență");
2.2. Dispozițiile DSU ”cu rol și mai consolidat-deocamdată pentru următorii 7 ani” se execută de către: IGSU; IGAV; secțiile spitalelor publice - UPU și AMBULANȚA-finanțate, subordonate și coordonate exclusiv și permanent de Ministerul Sănătății, conform Legii nr 95/2006, HG nr 144/2010 și Codului Administrativ aprobat prin OUG nr 57/2019; precum și SALVAMONT și SALVASPEO subordonate și finanțate de autoritățile locale;
2.3.PLĂȚILE/FONDURILE pentru CHELTUIELILE aferente acțiunilor "dispuse" de DSU se asigură de catre fiecare instituție implicată".
Cu alte cuvinte, DSU va dispune, însă răspunderea în fața legii este pasată către toate entitățile enumerate, coordonate de DSU. Inclusiv cheltuielile.
O altă anomalie a proiectului ține de implicarea DSU inclusiv în pregătirea medicilor, notează stiripesurse.ro.
"DSU depune eforturi considerabile în vederea pregătirii continue a personalului angrenat în activitatea medicală din UPU, CPU, precum și din prespital (SAJ) în direcția “îmbunătățirii procesului de formare a medicilor rezidenți în specialitatea medicină de urgență din țară /..../ ", se arată în proiect.
De altfel, în cuprinsul anexelor sunt prinse o serie de activități/acțiuni ce trebuie îndeplinite pentru realizarea obiectivelor strategiei DSU și care sunt în competența exclusivă a Ministerului Sănătății - care însă nu a fost inclus pe circuitul de avizare.