ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a lansat marţi un proiect în liceele din Bucureşti, în care elevii vor învăţa care sunt regulile pe care trebuie să le urmeze atunci când cumpără produse de pe internet, când semnează contracte de telefonie mobilă, dar şi când vor contracta vacanţele care se apropie. Primul seminar din cadrul proiectului a avut loc la Colegiul Economic A.D. Xenopol, la care au participat aproape douăzeci de liceeni, care au expus inspectorilor ANPC problemele cu care se confruntă atunci când au achiziţionat anumite produse şi la care au primit sfaturile aferente în cadrul evenimentului de marţi.
Oferte, promoţii, produse în ambalaje tentante, reclame atrăgătoare : acestea sunt provocările pieţei care pot determina elevii şi nu numai, să se transforme în beneficiarii anumitor produse. "Tânăr consumator european", un proiect de educare pentru tinerii liceeni, în domeniul protecţiei consumatorilor şi iniţiat de către ANPC are scopul de a-i face pe liceeni să conştientizeze drepturile pe care le au în calitate de consumatori, dar să cunoască şi obligaţiile producătorilor, distribuitorilor şi ale prestatorilor de servicii.
Liceenii de la Colegiul Xenopol au prezentat pe rând, în cadrul întâlnirii de marţi cu inspectorii ANPC, diferitele probleme pe care le-au întâmpinat atunci când au vrut să cumpere sau chiar după ce au achiziţionat un produs. Ei au fost nemulţumiţi de faptul că la cumpărarea unor produse de pe internet, nu sunt specificate toate condiţiile de achiziţionare, dar şi că panourile publicitare stradale nu conţin informaţiile importante ale ofertei unui produs, decât tipărite cu un font mic, într-un colţ al panoului şi care nu este accesibil la prima vedere consumatorului. De asemenea, liceenii au prezentat situaţii legate de garanţiile unor telefoane mobile, pentru defectarea cărora au trebuit să plătească costuri suplimentare, deşi aparatele se aflau încă în perioada se service gratuit. Elevii s-au mai plâns de faptul că unele pachete de servicii turistice achiziţionate în ţară nu au corespuns oferta pe care au primit-o de fapt în ţara de destinaţie, atât la cazare, cât şi la calitatea hotelului respectiv.
Shopping pe internet : grijă la card, politica firmei şi la livrareReprezentanţii ANPC le-au făcut liceenilor câteva recomandări legate de cumpărarea online a produselor, comercializarea pachetelor de vacanţă, regimul juridic al contractelor la distanţă şi de clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori.
Astfel, pentru siguranţa cumpărăturilor online, Autoritatea îi sfătuieşte pe liceeni să fie atenţi când oferă detaliile cardului de credit sau debit pe internet şi să verifice întotdeauna dacă respectiva companie are un site sigur. Apoi, ar fi recomandabil dacă ei ar putea să cumpere de la companii cunoscute, cele cu care au mai avut contacte comerciale înainte sau cele care le-au fost recomandate. Liceeni ar putea încerca să obtineă o adresă şi un număr de telefon ale companiei, nu doar adresa lor de e-mail, iar, ca şi pentru oricare alt gen de achiziţii, să verifice şi în alte locuri pentru oferte şi preţuri. Elevii trebuie să fie atenţi şi la taxele poştale ridicate şi alte costuri ascunse, cum ar fi alte taxe şi impozite care trebuie plătite, în special dacă bunurile sunt trimise din străinatate.
Inspectorii ANPC atrag atenţia elevilor că bunurile care sunt expediate din străinatate ajung la destinaţie într-un timp mai lung, astfel ar trebui să verifice cât timp durează şi dacă este important, să stabilească o dată de livrare limită până la care să primească bunurile.
Tinerii liceeni ar trebui să verifice şi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu le plac sau asupra cărora s-au răzgândit, pentru că, dacă vin din străinatate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare.
Legat de achiziţionarea produselor din afara ţării, dacă elevii au probleme cu bunurile care prezintă defecte sau probleme cu livrarea, contractul lor va fi în ţara unde se află operatorul economic. Din acest motiv, inspectorii recomandă achizionarea produselor foarte scumpe de la companiile din afara României, doar dacă elevii le cunosc bine.
Ca etapă finală în cazul cumpărăturilor online, liceeni sunt sfătuiţi să listeze comanda pe care au făcut-o şi să păstreze clauzele şi condiţiile care apar pe website, pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu.
Cinci stele greceşti sunt echivalentul a trei stele europeneTot în contextul turului de cumpărături, dar de data aceasta pentru achiziţionarea vacanţelor, ANPC a făcut marţi câteva precizări elevilor legate de comercializarea pachetelor de servicii turistice.
Astfel, agenţia de turism are obligaţia să furnizeze turiştilor, în scris, informaţii referitoare la localitatea de destinaţie, ruta de parcurs, mijloacele de transport utilizate, dar şi despre tipul unităţilor de cazare, adresele şi categoriile de clasificare a acestora, serviciile de masă şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie. De asemenea, tinerii au mai fost învăţaţi marţi să obţină de la agenţia de turism de la care îşi cumpără viitoarea vacanţă, cuantumul avansului, dacă este cazul, termenul pentru achitarea restului de plată şi posibilitatea încheierii unei asigurări.
Inspectorii ANPC au precizat în cadrul întâlnirii că marea problemă a pachetelor turistice este Grecia, deoarece ofertele pentru sejururi în ţara respectivă conţin clasificarea de cinci stele greceşti, care în clasificarea europeană nu există şi astfel clienţii sunt dezamăgiţi ulterior de calitatea serviciilor oferite la locul vacanţei. Astfel, realitatea de fapt corespunde cu trei stele europene şi în acest caz, inspectorii au recomandat liceenilor să facă multe fotografii la locul unde sunt cazaţi, să le ataşeze documentele pe care le-au închieiat şi apoi să depună plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Paula Safta, Antena3.ro