La nivelul Uniunii Europene
se discută aprins o directivă de eliminare din circulaţie a autoturismelor
non-Euro, începând cu anul 2011. În aceste condiţii, România va asigura de la
bugetul de stat toate costurile de casare şi dezmembrare a autoturismelor
non-Euro, potrivit unei note de fundamentare a proiectului ordonanţei de
urgenţă privind taxa de poluare emisă de Guvern. În aceste condiţii, mai mult
ca sigur că nu vor exista despăgubiri pentru cei nevoiţi să renunţe la maşini care
nu respectă normele europene de poluare. Până când executivul european va trasa
o formă clară a directivei, românii cu maşini obosite încă au posibilitatea să
recurgă la binecunoscutul program RABLA, prin care pot obţine avansul pentru
cumpărarea unui autoturism nou. Peste 2 milioane de autoturisme înregistrate în
România sunt non-euro, adică nu mai puţin de 54% din parcul auto.
Astfel, posesorul unei
maşini mai vechi de 12 ani poate primi suma de 3000 de lei dacă îşi duce
automobilul la casat, banii primiţi fiind destinaţi exclusiv achiziţionării
unui autoturism nou. De programul Rabla pot
beneficia doar persoanele fizice, proprietari sau moştenitori ai unui
autovehicul funcţional, înmatriculat în România, a cărui vechime depăşeşte 12
ani de la data fabricaţiei. Obiectivul acestuia este protejarea mediului prin
scoaterea din uz a autoturismelor vechi, cu un nivel ridicat de poluare, care
se află în proprietatea persoanelor fizice din România.
Programul Rabla se derulează
cu succes încă din anul 2005, mai ales că parcul auto românesc este îmbătrânit,
dar şi pentru că se doreşte reducerea emisiilor de carbon. În acel an, din cele 15.000 de alocări, au rămas doar 393 maşini
nevândute, iar suma alocată a fost de 45 de milioane de lei.
În 2006, statul a alocat 50
de milioane de lei pentru program, iar românii s-au înghesuit: numărul de
cereri a fost de cinci ori mai mare decât cel estimat. Spre deosebire de anul
precedent, programul părea să aducă o veste bună - posesorii nu mai erau
obligaţi să ducă maşina la casat cu motorul pornit. Autoturismul ar fi trebuit
să conţină doar motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, precum şi
echipamentele electronice şi dispozitivul catalizator. Cu toate acestea, Administraţia
Fondului pentru Mediu, Ministerul Mediului şi producătorii avizaţi au făcut
public, pe ultima sută de metri, faptul că maşina trebuie să fie totuşi în
stare de funcţionare...
Ca atare, doar 13.868 de
persoane, adică 84% din numărul total de locuri disponibile, au obţinut note de
acceptare de la cei 29 de importatori şi producători validaţi. Mulţi dintre cei
interesaţi de prima de casare au fost puşi pe drumuri degeaba şi ulterior
respinşi. O altă problemă care a contribuit la debandada generală creată în
jurul Programului este cum de a fost posibil ca, în numai o oră de la startul
vânzărilor, multe dintre maşini, în special Loganuri, să se epuizeze. La
finalul programului, au rămas nevândute 1387 de
autoturisme.
În 2007, Ministerul Mediului
a propus scoaterea din uz a altor 16.500 de autoturisme uzate, alocând suma de
49,5 milioane lei noi. 56 de producători, importatori şi distribuitori de
autoturisme au fost validaţi. Au apărut acum şi alte critici puternice din
partea proprietarilor de autoturisme vechi: ei spun că ajutorul financiar nu
merită atâta alergătură, pentru că oricum jumătate din bani se reîntorc la
stat, sub forma taxei de primă înmatriculare. Şi metodologia după care
s-au stabilit cotele în 2005 şi 2006 îi nemulţumea pe unii producători şi
importatori fiindcă, susţineau aceştia, cotele au fost discriminatorii şi nu
raspund de fapt cererii şi ofertei de pe piaţă. Formula stabilită de
Administraţia Fondului pentru Mediu nu ar fi favorizat o distribuţie pe mărci
şi constructori reglementată de piaţă, ci pe căi administrative. În replică, AFM
a arătat că, având în vedere că suma totală solicitată prin proiectele depuse
de către producătorii validati a depăşit, în ambii ani, suma alocată prin
program, AFM a procedat potrivit instrucţiunilor de aplicare la distribuirea
acesteia între producătorii validaţi, prin aplicarea unui coeficient de proporţionalitate obţinut din raportul dintre suma alocată
şi suma totală solicitată.
Anul acesta, 40.000 de români au posibilitatea
să-şi înlocuiască maşina veche cu una nouă pentru a se putea încadra în
valorile-limită de emisii admise de UE. Pentru program au fost alocate fonduri
de 120.000.000 lei. Noutatea acestui an stă în faptul că prima de 3000 de lei va
fi virată din bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu direct operatorului
economic de la care cetăţeanul va achiziţiona noul autoturism. Programul a fost extins şi la tractoare urmând ca, pe acelaşi
principiu, să fie acordaţi 17.000 de lei proprietarului unui tractor mai vechi
de 12 ani.
Cum pot scăpa românii de
rablele de sub prelată? Posesorul trebuie să se înscrie la un producător
validat, de la care primeşte o notă de acceptare, cu valabilitate de 30 de zile
calendaristice. Pasul următor: cetăţeanul trebuie să predea autoturismul spre
casare la un agent specializat şi să obţină un alt certificat, de data aceasta
de distrugere. Apoi, posesorul maşinii trebuie să o radieze şi să prezinte
câteva acte organelor specializate. Suma pe care o obţine în urma predării
autoturismului vechi - 3000 de lei - va fi scăzută din preţul noii maşini
achiziţionate. Iată lunga listă a actelor necesare pentru demersul Rabla:
a) actul de identitate al persoanei
beneficiare, în copie;
b) certificatul de înmatriculare a
autoturismului uzat, copie legalizată;
c) certificatul de distrugere a autoturismului
uzat, copie legalizată;
d) certificatul de radiere a autoturismului
uzat, în original;
e) certificatul de moştenitor, în copie legalizată,
pentru cazul în care persoana fizică beneficiară este moştenitoarea
proprietarului (inclusiv, dacă este cazul, certificatele de căsătorie sau
documentele de schimbare a numelui, în copii legalizate). Când certificatul de
moştenitor arată că există mai mulţi moştenitori, este necesară şi o declaraţie
notarială a celorlalţi moştenitori prin care acceptă ca persoana beneficiară, în
calitate de moştenitor, să poată beneficia de program, în original;
f) nota de acceptare eliberată de producătorul
validat, în original.
Etapa I
Persoana fizică trebuie să aleagă un singur
producător din lista de producători acceptaţi de AFM şi se prezintă la dealer pentru
a solicita o notă de acceptare. Obţinerea ei reprezintă înscrierea în program.
Ea conţine o declaraţie pe proprie răspundere a persoanei fizice că nu s-a înscris
pe listele altui producător validat. Acte necesare aici: certificatul de înmatriculare
a autoturismului uzat şi actul de identitate. Nota de acceptare are o
valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale şi este
eliberată în limita numărului de autoturisme aprobat pentru fiecare producător
validat în parte.
Etapa a
II-a
Persoana fizică se prezintă cu autoturismul
uzat la un operator economic autorizat să desfăşoare activităţi de colectare a
vehiculelor scoase din uz (societate abilitata să preia autoturismele uzate)
conform listei publicate de AFM. Documente necesare:
a) actul de identitate a proprietarului / moştenitorului;
b) certificatul de înmatriculare a
autoturismului uzat;
c) nota de acceptare eliberată de producătorul
validat, în original.
Operatorul economic autorizat va elibera
persoanei fizice certificatul de distrugere a autoturismului uzat.
MARE ATENŢIE!
Nu uitaţi să recuperaţi plăcuţele de înmatriculare,
acestea sunt necesare în etapa următoare. Nu uitaţi să recuperaţi nota de
acceptare în original.
Etapa a
III-a
Persoana fizică trebuie să obţină câte o copie
legalizată după certificatul de înmatriculare şi după certificatul de
distrugere a autoturismului uzat, întrucât în etapa următoare originalele rămân
definitiv la serviciul de înmatriculări.
Etapa a
IV-a
Persoana fizică se prezintă la serviciul de înmatriculări
pe raza căruia este înscris în circulaţie autoturismul uzat, în vederea
radierii. Documente necesare:
a) cerere de radiere tipizată (de la un birou
de copiat acte);
b) cartea de identitate a vehiculului, dacă
există;
c) fişa de înmatriculare cu viza circumscripţiei
financiare;
d) certificatul de distrugere a autoturismului
uzat, în original (certificatul obţinut de la operatorul economic care a
preluat autoturismul uzat);
e) trei exemplare completate ale
certificatului de radiere;
f) actul de identitate în original şi copie;
g) certificatul de înmatriculare în original;
h) plăcile cu numere de înmatriculare.
Etapa a
V-a
Persoana fizică se prezintă la producătorul
validat din etapa I cu următoarele documente:
a) actul de identitate a persoanei
beneficiare, în copie;
b) certificatul de înmatriculare a
autoturismului uzat, copie legalizată;
c) certificatul de distrugere a autoturismului
uzat, copie legalizată;
d) certificatul de radiere a autoturismului
uzat, în original;
e) certificatul de moştenitor, în condiţiile descrise
mai sus;
f) nota de acceptare eliberată în etapa I de
producătorul validat, în original.
Abia acum, procedura se desfăşoară ca o operaţiune
normală de vânzare-cumpărare.
Autoturismul nou pe care îl doriţi poate fi plătit
integral sau în rate, dar nu şi în leasing. La program se poate participa o
singură dată şi cu un singur autoturism (o persoană nu are dreptul să achiziţioneze
mai mult de un autoturism în acest sistem, iar pentru autoturismul nou va preda
un singur autoturism uzat). Plata impozitului auto este obligatorie până la
momentul radierii din circulaţie (dovada plăţii impozitului este solicitată la
Serviciul de Înmatriculări cu ocazia radierii din circulaţie ? viza financiar
pe fişa de înmatriculare).
Ella Moroiu, Antena3.ro