Uniunea Europeană a adoptat mai multe reguli privind reparaţiile bunurilor stricate sau defecte.
Acordul menține practic dreptul consumatorilor de a alege între reparare și înlocuire atunci când un produs este stricat sau defect. Astfel, consumatorii au posibilitatea de a solicita producătorilor să repare produsele care pot fi reparate din punct de vedere tehnic, cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele sau telefoanele mobile.
Va fi deschisă o platformă europeană online pentru reparații care să faciliteze legătura dintre consumatori și reparatori, unde vor exista informații clare cum ar fi codul de reparație, timpul de finalizare a lucrărilor dar şi prețurile produselor care sunt înlocuite.
Acordul îi obligă pe producători să dea informații privind piesele de schimb la un preț rezonabil și să interzică practicile care împiedică utilizarea pieselor de schimb second-hand.
Acordul provizoriu se aplică tuturor produselor cu cerințe de reparare în conformitate cu legislația UE, stabilește o obligație de reparare pentru producătorii de bunuri cu cerințe de reparare, creează un formular european de informare care oferă consumatorilor date esențiale privind serviciile de reparații și unește platformele de informare privind reparațiile naționale într-un singur site web online european.
Românii ar putea primi un bonus din partea statului pentru a repara electrocasnicele stricate
Pentru a încuraja folosirea unor produse pentru cât mai mult timp, în Austria, peste jumătate de milion de oameni au solicitat bonusul de reparație, un ajutor ce poate ajunge până la 200 de euro în cazul aparatelor ajunse la service. Un astfel de model ar putea avea rezultate pozitive și în țara noastră.
Omenirea a generat peste 61 de milioane de tone de astfel de deșeuri electronice pe parcursul anului trecut, dintre care doar 18% au fost tratate și reciclate în mod corespunzător. Restul au fost fie aruncate la groapa de gunoi, fie pur și simplu, depozitate în gospodării.
Multe dintre aceste echipamente ar fi putut fi păstrate, dacă erau reparate.
"De multe ori această activitate de reparație nu este rentabilă din punct de vedere economic, iar utilizatorul decide să renunțe la acel echipament pentru a cumpăra unul nou. Autoritățile europene și autoritățile naționale susțin activitatea de reparație, dacă aceasta este rentabilă din punct de vedere economic.Putem să considerăm programe de susținere a acestei industrii, programe finanțate în diverse surse, chiar programe care să vină în contraparte cu programul de rabla electrocasnică susținut de administrația Fondului pentru Mediu", a declarat, recent, Cristian Pocol, preşedinte Respo DEEE.
Dacă aducem un aparat defect la reparații și nu îl aruncăm imediat ce se strică, mediul înconjurător are doar de câștigat. În plus, încurajăm micile service-uri și totodată crearea unor noi locuri de muncă.