România nu are încă un manual de zbor şi toţi piloţii se ghidează după câteva reguli vechi de zeci de ani. Mai mult, piloţii comerciali se feresc să zboare la vedere şi asta pentru că în ţara noastră nu există hărţi concrete. Manualul ar trebui realizat de Romatsa, însă până acum a rămas la stadiul de proiect.
Manualul, noile proceduri în aviaţie, dar şi hărţile actualizate, l-ar fi putut ajuta, de exemplu, pe pilotul Adrian Iovan să evite accidentul din Apuseni.
Accidentul aviatic produs la începutul anului, în Apuseni, ridică noi probleme în domeniul aviaţiei. Din cauza vremii nefavorabile, pilotul Adrian Iovan a cerut atunci să coboare la 2450 de metri altitudine, mult sub înălţimea minimă de siguranţă. A pierdut legătura cu Romatsa şi a trecut la procedura specifică zborurilor "la vedere". Ar fi luat acesată decizie pentru a scăpa de givraj. S-a prăbuşit însă într-o zonă muntoasă, greu accesibilă. În prezent, nicio autoritate din domeniul Aviaţiei nu-i poate instrui, după manual, pe piloţii care sunt în situaţia să zboare la vedere pentru că acestea nu există.Nu au fost făcute nici măcar hărţi care să permită piloţilor să zboare în condiţii de siguranţă.
Preşedintele Asociaţiei piloţilor şi proprietarilor de aeronave din România a mai spus şi că structura spaţiului aerian din România este foarte complicată. De asemenea, sunt foarte multe zone speciale în care zborul este limitat.
Prezent în cadrul unei conferinţe pe domeniul aviaţiei, directorul general adjunct al ROMATSA, Fănică Cârnu a explicat că se lucrează la rezolvarea problemei. Pe lângă specialiştii care trebuie să întocmească manualul, angajaţii autorităţii lucrează şi cu direcţia topografă militară pentru aducerea hărţilor la nivelul cerinţelor internaţionale de siguranţă.