
Cluj a devenit primul judeţ din România în care au fost introduse noile cărţi de identitate electronice. Noile buletine au dimensiuni similare cardurilor bancare şi includ elemente avansate de securitate. Astfel, ele vor putea fi folosite pentru a călători în Uniunea Europeană.
Proiectul pilot a fost lansat la Cluj-Napoca în 2021 și, ulterior, extins la nivelul întregului județ. De astăzi, până în prezent au fost emise peste 32.000 de cărți electronice de identitate în două luni. Implementarea va fi extinsă la nivel național. După Cluj, primii beneficiari vor fi cetățenii din București – se va întâmpla peste două săptămâni.
"Acesta mi se pare mai inteligent, deoarece l-am văzut la știri și mi s-a părut foarte interesant. Şi m-am gândit că o să o să-mi facă o să fie mai ușor", a mărturisit un tânăr în cadrul emisiunii "România Inteligentă" de la Antena 3 CNN.
Românii pot alege între buletinele electronice cu cip şi cele fără cip
Cartea de identitate cu cip stochează și semnătura, astfel că ea poate fi folosită și ca semnătură electronică. De asemenea, noile buletine electronice conțin elemente de protecție de ultimă oră pentru a preveni fraudele, falsificarea și furtul de identitate.
Cetățenii pot opta pentru cartea de identitate cu cip și fără cip. Pe cea cu cip vor fi stocate date personale, printre care și semnătura electronică. Cei care aleg buletinul fără cip vor plăti o taxă de 39 lei și nu vor putea călători cu acesta în străinătate.
"Alte elemente de securitate sunt la nivel de cerneluri folosite și la nivel de de microtext. Anumite linii de pe de pe cartea electronică de identitate reprezintă niște texte, niște versuri din Eminescu, chiar și niște texte speciale cu greșeli voite", a declarat chestorul Cătălin Giulescu pentru Antena 3 CNN.
Părinții pot solicita actul de identitate electronic pentru copiii lor chiar de la naștere, începând cu 2 iunie. În plus, în curând, va exista și un validator pentru vârstă, iar acesta va fi disponibil oricui îi dorește să îl implementeze, inclusiv magazinelor.
Cei care nu își doresc un buletin cu cip vor putea opta pentru unul clasic, dar cu aceleași dimensiuni reduse. Costurile pentru emiterea noilor cărți de identitate electronice sunt acoperite din fonduri externe nerambursabile prin planul național de redresare și reziliență pentru primele 5 milioane de cărți, urmând ca ulterior să fie identificate alte surse de finanțare.
Chestorul Cătălin Giulescu: Trebuie să atingem 17.000 de cereri pe zi
Directorul Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor din MAI, chestorul Cătălin Giulescu, a vorbit în platoul emisiunii "News Hour with CNN" despre programul de implementare al noilor cărţi de identitale electronice, dar şi despre cum arată acestea. Totodată, oficialul a menţionat ce informaţii sunt stocate pe cipul noului buletin electronic.
"Programul a fost inițiat la Cluj în urmă cu o zi. Astăzi a fost a doua zi în care au fost preluate cereri. Cu siguranță, săptămâna viitoare va fi generat și primul lot, pentru că astăzi, până astăzi, nu au fost produse decât specimene, iar primul lot va fi generat în cursul săptămânii viitoare.
La începutul celeilalte săptămâni, ne pregătim să emitem primul lot de cărți electronice de identitate funcționale, astfel încât eu sunt convins că vom fi foarte curând capabili să interacționăm cu administrația publică, începând de la primele, să accesăm primele servicii digitale", a declarat chestorul de poliţie Cătălin Giulescu, în platoul de la "News Hour with CNN", emisiune difuzată la Antena 3 CNN.
Ulterior,directorul Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor din MAI a mai precizat: "Imediat după ce vom emite la Cluj, după ce vom înmâna la în județul Cluj primele cărțile tronice de identitate, vom anunța și când vom extinde în București, dar distanța între prima în primele înmânări și extindere la București va fi de ordinul zilelor, două-trei, maxim 4 zile. Ulterior, cu siguranță va urma județul Ilfov și avem în vedere primele cele cele mai mari municipii reședință de județ și imediat după aceea va fi o extindere.
Marcant, eu mă aștept ca în maxim două luni, începând cu 20 martie, deci, undeva nu mai târziu de 20 mai, toate cele 674 de servicii publice comunitare care au aproximativ 880 de ghișee; în toate aceste ghișee să să se poată depune cereri pentru emiterea cărții electronice de identitate. Avem și un target, trebuie să atingem 17.000 de cereri pe zi".
Ce informaţii sunt stocate pe cipul noului buletin electronic
Întrebat ce informații conține cartea de identitate electronică, oficialul a spus: "Identitate electronică în suportul de stocare conține toate datele care sunt tipărite pe carte. Totodată, la acestea se mai adaugă prenumele părinților, locul nașterii, două certificate digitale.
Este foarte important să înțelegem un certificat digital va fi utilizat pentru autentificarea în interfețele administrației publice și ale altor entități private care vor adera la la sistem și cel de-al doilea va fi folosit pentru semnare, pentru semnarea cererilor pentru emnarea documentelor în raport cu aceste autorități publice sau entități private. Pe de altă parte, în suportul de stocare se mai regăsește imaginea da, fotografia persoanei și imaginea a doup amprente. Aceste informații, imagini a două amprente sunt strict necesare pentru că documentul electronic are și funcția de document de călătorie. Dacă vrem să călătorim în spațiul Uniunii Europene, o putem face. A având un pașaport sau un act de identitate electronic. Cartea de identitate electronică îndeplinește toate standardele impuse în materie".
Despre instituțiile care vor putea accesa datele de pe acest cip, chestorul Cătălin Giulescu a dezvăluit următoarele: "Trebuie trebuie să înțelegem că datele sunt accesate numai când documentul electronic este apropiat de un cititor. Da, care poate să fie chiar un telefon mobil sau introdus într-un cititor altfel, de la distanță, cipul este protejat. Da, el nu poate fi citit. Protejarea se face prin blocarea cipului. El este accesibil doar dacă scanăm zona Merz, zona pentru citirea automată, sau avem un cod care este tipărit? Da, prin introducerea acelui cod. Altfel cipul este pasiv, este inert, nu este alimentat? Da, deci doar în aceste condiții putem să avem acces la datele care sunt înscrise în cip. Deci, ori introducem acest cip într-un cititor, ori îl apropiem și ori scanăm partea din spate a cărții, ori introducem acest PIN".