Consiliul General al Municipiului Bucureşti a decis, vineri, să interzică funcţionarea magazinelor care comercializează produse etnobotanice în apropierea instituţiilor publice. Decizia a fost luată în urma numărului crescut de tineri care ajung în stare gravă la spital în urma consumului de substanţe halucinogene.
Potrivit Agerpres, hotărârea consilierilor vizează toate
spaţiile destinate procesului de învăţământ, cercetării, cazării elevilor şi studenţilor sau cantinelor, precum şi cele în care au loc activităţi cultural-sportive de pe raza Capitalei.Decizia a fost adoptată cu mai multe amendamente, unul dintre acestea vizând interdicţia de amplasare şi funcţionare a punctelor de comercializare, depozitare şi distribuţie a substanţelor halucinogene
la o distanţă mai mică de 1.500 de metri de unităţile de învăţământ, dar şi de biserici, parcuri, spitale, locurile de joacă pentru copii, gări, autogări.Totodată, se interzice înfiinţarea acestor magazine la parterul blocurilor şi birourilor.
Tot în şedinţa de vineri, Consiliul General a decis
montarea unor sisteme de supraveghere video în magazinele de comercializare a acestor substanţe, urmând ca înregistrările să fie puse la dispoziţia autorităţilor locale. Consilierii au mai hotărât să nu mai fie prelungite autorizaţiile de funcţionare a acestor magazine de către autorităţile competente.
Hotărârea intră în vigoare în 30 de zile de la data aprobării ei.
O decizie similară a fost luată în urmă cu aproape două săptămâni şi la Iaşi, acolo unde numărul de pacienţi care ajung la spital în urma consumului de etnobotanice era în creştere. Consilierii locali din Iaşi au decis pe 7 decembrie să interzică vânzarea de astfel de produse la o distanţă mai mică de trei kilometri faţă de şcoli şi alte locuri publice, printre care cămine, parcuri, baze sportive, biserici, locuri de agrement, gări şi autogări.
Razii încheiate doar cu amenziÎn urmă cu două săptămâni, mai mulţi primari din Bucureşti au declarat război magazinelor de etnobotanice. Cum în România nu există o lege clară care să le interzică, în urma acestora nu s-au putut aplica decât sancţiuni.
Amenda de până la 1.000 de lei s-a dovedit a fi un mizilic faţă de cifra de afaceri uriaşă a magazinelor de vise. Poliţiştii spun că, în zilele bune, astfel de magazine fac profit chiar şi 20.000 de euro.
Câtă vreme există clienţi, magazinele de etnobotabice o duc bine chiar şi atunci când, oficial, sunt închise. Zeci de astfel de chioşcuri au continuat să funcţioneze atât în Capitală, cât şi în alte zone ale ţării, în spatele uşilor aparent zăvorâte.
Substanţe interzise, clienţi numeroşiÎn luna februarie a acestui an, Guvernul a emis o Ordonanţă de urgenţă prin care a fost interzisă comercializarea unui număr de 36 de substanţe şi plante etnobotanice, care au fost asimilate drogurilor.
Iniţiativa Guvernului a fost motivată de situaţia apariţiei în România a unor magazine în care se comercializau o serie de produse care aveau în componenţa lor diverse plante şi substanţe cu proprietăţi psihoactive. Acestea s-au dovedit a fi deosebit de periculoase pentru sănătate şi erau considerate "droguri legale".
În ciuda Ordonanţei Guvernului, sute de tineri au continuat să ajungă la spital în stare gravă, în urma consumului de plante etnobotanice. În plus, vârsta consumatorilor a început să fie din ce în ce mai mică, fiind înregistrat chiar şi un caz de 12 ani. Tinerii cumpărau produsele fie din magazinele de specialitate, fie de pe Internet, unde au început să fie vândute substanţe noi, care nu se regăsesc pe lista celor interzise.
În aceste condiţii, medicii şi inspectoratele şcolare au solicitat în mai multe rânduri închiderea magazinelor care comercializează astfel de produse. În urma controalelor, unele magazine au fost închise sau suspendate, iar unele autorităţi locale au decis interzicerea acestora. Acest lucru a fost posibil în special datorită unor autorizaţii care s-au dovedit a fi în neregulă.
Peste jumătate dintre tinerii români consumă etnobotaniceAproape 60% dintre tinerii din ţara noastră consumă produse etnobotanice, potrivit unui sondaj realizat de Ciado România. Conform aceluiaşi sondaj, cei mai mulţi români cumpără produsele respective de pe Internet.
Sondajul arată o evoluţie îngrijorătoare a consumului de substanţe etnobotanice în ţara noastră, nu mai puţin de 55% dintre tineri făcând acest lucru.
Cei mai mulţi tineri cred că închiderea magazinelor în care se vând produse etnobotanice nu-i va face pe români să renunţe la consumul acestora. 69% dintre ei cred acest lucru, în timp ce 19% susţin contrariul.
57% dintre cei intervievaţi spun că achiziţionează produsele etnobotanice de pe Internet, în timp ce 41% susţin că le cumpără din magazine.
Chiar dacă 67% dintre românii chestionaţi consideră necesare campaniile de prevenire şi informare asupra riscurilor consumului de droguri, acestea nu au fost făcute în licee sau alte locuri publice, după cum afirmă peste 80% dintre cei intervievaţi.
Totuşi, 45% dintre respondenţi indică mall-urile şi cluburile ca fiind cele mai potrivite locuri pentru campaniile de prevenire a consumului de substanţe etnobotanice, în timp ce 21% dintre ei spun că acestea ar trebui făcute în şcoli şi licee.
Sondajul a fost realizat în perioada 25-30 noiembrie pe un eşantion de 1.700 de persoane din 10 municipii reşedinţă de judeţ, cu vârste cuprinse între 16 şi 30 de ani. Marja de eroare este de +/- 2%.