Concluzia unui raport întocmit în cazul producătorilor şi distribuitorilor de benzină şi motorină arată că preţul carburanţilor la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat. Aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător, se mai arată în documentul aflat pe masa premierului şi obţinut de
Mediafax. Conform unor surse citate de aceeaşi agenţie de ştiri, companiile petroliere vor fi supuse unei inspecţii fiscale generale.
"Urmare a analizelor de risc efectuate, a rezultat că, în perioada anului 2010, piaţa pe care operează producătorii şi distribuitorii de carburanţi a suferit mutaţii remarcabile concretizate în practicarea unor preţuri mari la pompă, în condiţiile în care categoriile de cheltuieli cu costurile de producţie şi distribuţie (cu excepţia TVA şi accize) au rămas relativ constante sau au prezentat evoluţii nesemnificative. Pe cale de consecinţă, în mod normal din punct de vedere fiscal, această situaţie ar fi trebuit să genereze profituri mult mai mari şi, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum şi TVA de plată majorată", se arată în document.
Scumpiri simultaneVerificările efectuate au scos la iveală faptul că, în cursul anului trecut, când preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situaţii în care s-a declanşat o creştere semnificativă a acestuia. Analiza efectuată a indicat că, în majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturor companiilor verificate, iar preţurile de desfacere la pompă au fost aproape identice.
"Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultat că, în cursul anului 2010, ponderea taxelor în structura preţului la pompă a scăzut de la 52,5% la începutul anului la 49,8% la sfârşitul perioadei (inclusiv în contextul creşterii TVA la 24%), aspect de natură să certifice faptul că nivelul de creştere al preţurilor la pompă nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", se precizează în documentul obţinut de sursa precizată.
O altă constatare este că atât în cazul vânzărilor en-gros către diverşi clienţi, cât şi al vânzărilor cu amănuntul, prin staţii proprii, ponderea taxelor în preţul practicat în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotrivă, a avut o scădere cu trei procente, în cazul benzinei, şi cinci procente, în cazul motorinei.
Cursul şi accizele, creşteri nesemnificativeÎn ceea ce priveşte evoluţia raportului de schimb dolar/leu se arată că la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând "o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului la pompă".
Nici nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscut variaţii în cursul anului 2010, fiind stabilite la începutul anului în sumă fixă în lei la cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie 2010, respectiv 1,79 lei/litru la benzină cu plumb, 1,48 lei/litru la benzină fără plumb şi 1,25 lei/litru la motorină.
"Acciza la benzină a crescut doar cu 3% în 2011 faţă de 2010, astfel că, luând în calcul şi evoluţia cursului valutar, nu se justifica o creştere cu 20% a preţului la pompă", potrivit Guvernului.
Fiscul, pe urmele companiilor petroliere Conform unor surse din Guvern, citate de Mediafax, companiile petroliere vor fi supuse unei inspecţii fiscale generale, prin care autorităţile vor verifica dacă structura cheltuielilor din bilanţ nu este "încărcată" prin costuri nejustificate, pentru reducerea profitului real, precum şi cauza pierderii fiscale declarate.
"Se va verifica şi dacă nu cumva profiturile au fost mutate în străinătate, prin procedura preţurilor de transfer", susţin sursele precizate. Controlul va începe la solicitarea premierului Emil Boc.
Luna aceasta, mai mulţi şoferi au început să plătească cu mărunţiş alimentarea maşinilor, nemulţumiţi de nivelul ridicat al preţului la benzină şi motorină. Autorităţile au iniţiat ulterior o serie de verificări privind preţul carburanţilor.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi OMV.