În cadrul unui proiect european din care face parte şi România, împreună cu alte cinci state membre ale UE, care are ca scop combaterea mortalităţii rutiere, poliţiştii vor învăţa până în 2010 arta comunicării cu participanţii la trafic, dar şi cum să folosească eficient tehnica din dotare. Aceste îndrumări, care se vor concretiza în ghiduri ale poliţistului rutier şi seminarii, fac parte din schimbul de bune practici ale fiecărui stat membru al UE şi are ca ţintă reducerea accidentelor rutiere cu 50% până în 2010.
"Lifesaver" este numele proiectului european în care este angrenată România şi care reuneşte poliţiile rutiere din 26 de state membre ale Uniunii Europene, care vizează reducerea numărului de victime din accidentele rutiere.
Printre priorităţile proiectului se numără siguranţa conducătorilor auto şi a motocicliştilor, combaterea vitezei, a conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice şi a drogurilor, dar şi purtarea centurii de siguranţă.
Prin acest proiect, poliţiştii români vor deveni "salvatori de vieţi", după cum spune însuşi numele proiectului (Lifesaver ? n.a.), iar aceştia vor trebui să se perfecţioneze în comunicarea cu participanţii la trafic, atât şoferii profesionişti şi tineri, motocicliştii, cât şi pietonii. De asemenea, poliţiştii vor participa la mai multe seminarii, structurate pe opt componente diferite ale sistemului rutier şi care vor cuprinde întâlniri cu reprezentanţi din Guvernul României, societatea civilă românească, dar şi cu experţi în comunicare şi cu celelalte ţări membre ale proiectului european.
Cele şase ţări care fac parte din proiectul "Lifesaver" sunt Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Spania şi Ungaria, ţări care sunt incluse, împreună cu celelalte ţări membre ale UE şi în Organizaţia Poliţiilor Rutiere Europene (TIPSOL).
În ultimii doi ani, România a crescut la capitolul de accidente rutiere, astfel încât anul trecut, comparativ cu 2007, au avut loc 10.242 de accidente grave, cu 21,8% mai mult decât în 2007 şi care au avut ca urmări aproape 3000 de morţi, cu aproape 7% mai mult decât în 2007 şi peste 9000 de răniţi grav, cu 30% mai mult decât acum doi ani.
Numărul accidentelor rutiere, după cum afirmă oficialii Poliţiei, a crescut pentru că circulaţia pe drumurile naţionale, în zonele preorăşeneşti şi în centrele urbane a fost intensă şi pentru că parcul naţional de autovehicule a crescut cu 11,27%. În acest context, la sfârşitul anului 2008, existau peste 5 milioane de vehicule.
De asemenea, infrastructura, care a rămas apropiată de cea a anilor ?90, a fost cealaltă cauză a accidentelor rutiere, precum şi numărul redus de kilometri de autostrăzi. În acelaşi context intră şi sutele de localităţi liniare, care sporesc riscul rutier pe traseele drumurilor naţionale europene "E" şi care conduc la ambuteiaje frecvente şi îngreunarea circulaţiei.
Paula Safta, Antena3.ro