În prezent, România are puţin peste 600 de kilometri de autostradă, dintre care aproape jumătate au fost inauguraţi în ultimii doi ani. Guvernul are, însă, planuri mari şi promite că ţara noastră va fi împânzită deautostrăzi până în 2020.
Şi cum construcţia de drumuri costă în România mai mult decât oriunde în Europa, e nevoie de bani. Mulţi! Bani pe care Executivul îi ia direct din buzunarele românilor. Vor să introducă o taxă de 50 de bani pentru fiecare litru de carburant cumpărat de la pompă.
Unele tronsoane vor fi construite în parteneriat cu companii private, care îşi vor recupera apoi banii din taxa de autostradă.
În total, puţin peste o sută de kilometri de autostradă ar trebui daţi în folosinţă anul viitor. Iar până în 2016 România ar putea fi împânzită cu 300 de kilometri de autostăzi nou construite. Planurile pentru viitor sunt mari, realizările din trecut, puţine.
Anul acesta, Executivul a inaugurat 80 de kilometri de autostradă: lotul Orăştie Simeria al autostrăzii Bucureşti Nădlac, ultima porţiune a centurii Constanţa şi tronsonul proaspăt inaugurat Orăştie - Sibiu.
Adică 22 de kilometri nu sunt nici acum finalizaţi. Şi totuşi, prim-ministrul a împărţit laude în stânga şi în dreapta. Felicitări pentru o aşa-zisă performanţă: au finalizat un tronson de autostradă aflat în lucru de mai bine de doi ani. Totul la un cost de 400 de milioane de euro.
Alte loturi n-au noroc. După rezilierea contractului cu Bechtel, statul român n-a reuşit încă să organizeze o nouă licitaţie pentru autostrada Suplacu de Barcău-Borş.
Şoferii nu vor circula prea curând nici pe Sibiu-Piteşti. Autorităţile promit că vor termina studiul de fezabilitate abia în 2017.
O speranţă contra cost vine de la Comarnic- Braşov, autostradă a cărei construcţie ar putea începe în trei ani.