Antena 3 CNN Actualitate Patronatele din industria alimentară denunţă monopolul hipermarketurilor

Patronatele din industria alimentară denunţă monopolul hipermarketurilor

Redacția Antena 3 CNN
2 minute de citit Publicat la 08:25 06 Mar 2008 Modificat la 14:33 06 Apr 2023
Patronatele din industria alimentară denunţă monopolul hipermarketurilor

Patronatele şi sindicatele din industria alimentară susţin că nu ei sunt vinovaţi de preţurile mari practicate pe piaţa din România. Ei vor să impună un cod de bune practici în negocierile cu lanţurile de supermarket. Inspiraţi din legislaţia comunitară, producătorii români vor să existe un număr limitat de supermarketuri şi ca acestea să fie doar în afara oraşelor.

Consiliul Concurenţei a anunţat că nu va declanşa o anchetă în cazul monopolului impus de hipermarketuri. Într-un comunicat, instituţia apreciază că nu poate interveni decât în cazul în care abuzurile pot fi demonstrate. Una dintre dovezi ar putea fi indicatorii economici, cum ar fi cota de piaţă. Neoficial, cei de la Consiliului Concurenţei susţin că şi producătorii ar putea fi vinovaţi de situaţie, pentru că au acceptat condiţiile impuse de hipermarketuri.

Ministrul Agriculturii intervine:  
Pe de alt parte, ministrul Agriculturii Dacian Cioloş a anunţat că va convoca o reuniune între părţile implicate, pentru găsirea unor soluţii. După ce cu o zi înainte răspundea că fiecare este responsabil pentru ceea ce mănâncă, joi ministrul Agriculturii Dacian Cioloş recunoaşte că este nevoie ca autorităţile să se implice.

Întâlnirea dintre reprezentanţii producătorilor şi cei ai marilor magazine va avea loc pe 19 martie. Discuţiile vor viza asigurarea unor condiţii de transparenţă a preţurilor.

Laptele, ouăle, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar câteva dintre produsele aparent ieftine de pe piaţa românească. Sunt oameni care ştiu însă că, de fapt, aşa-zisele "preţuri mici" de pe rafturi sunt de câteva ori mai mari decât la producători.

Producătorii se plâng că hipermarketurile le impun tot felul de condiţii pentru a-i lăsa să-şi vândă marfa. Una ar fi ca furnizorii să nu vândă unor magazine de cartier mai ieftin decât preţul agreat de hipermarketuri. Încălcarea înţelegerii cu marile lanţuri l-ar putea arunca pe producător de pe raft.

Şi pentru a nu pierde locul pe piaţă, producătorul este obligat să includă în preţ taxe şi comisioane care nu reflectă calitatea. Intră, în schimb, în buzunarele marilor magazine.

Producătorii se plâng că li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge şi la 40% din valoarea contractelor.

Unii producători mai susţin că, prin politica de forţă în achiziţii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial mărfurile, ci îşi privează cumpărătorii de o parte dintre mărfurile favorite, câtă vreme nu toţi îşi permit să plătească taxele cerute de marile magazine.

Producătorii spun că sunt dispuşi să negocieze cu reprezentanţii supermarketurilor. Totuşi, în cazul în care nu vor ajunge la o înţelegere cu hipermarketurile, liderii patronatelor şi cei ai sindicatelor, ameninţă cu proteste.

?Vom picheta toate supermarketurile. vom atrage atenţia populatiei ca preturile din hipermarketuri sunt uriase, fata de cela ale producătorilor. vrem ca oamenii sa inteleagă că această diferenţă este luată din buzunarele lor?, a declarat Dragoş Frumosu, unul dintre liderii producătorilor români.

Producătorii anunţă şi că îşi vor apăra interesele şi la Bruxelles, unde au deja programate întâlniri la începutul lui aprilie.

Radu Preda, redactor Şef al publicaţiei Săptămâna Financiară, a declarat că demersul patronatelor este unul fondat, însă acţiunile de protest pe care aceştia şi le-au propus nu sunt suficiente pentru rezolvarea problemei - 

×
x close